czwartek, 25 kwietnia, 2024

Audi RS5 DTM – nowy silnik, nowe osiągi

W pierwszy weekend majowy nastąpi inauguracja sezonu w klasie DTM na torze Hockenheimring. Audi RS5 DTM debiutuje z dwulitrowym silnikiem V4 o mocy 610 koni mechanicznych.

Ten kompaktowy, turbodoładowany silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem waży zaledwie 85 kg czyli o połowę mniej od wolnossącego V8, jaki dotychczas napędzał Audi RS5 DTM. W wyniku tego, masa netto Audi RS 5 DTM spadła poniżej 1000 kilogramów. Stosunek mocy do masy wynosi teraz 1,6 kilograma na koń mechaniczny.

A193015 large 1

„Jednak przejście z wolnossącego V8 do silnika turbo jest ważne nie tylko ze względu na dodatkową moc około 100 KM. W DTM jedziemy teraz z silnikiem o wysokiej wydajności, którego używamy również w wielu pojazdach produkcyjnych grupy. ” Podobnie jak miało to miejsce w poprzednich latach, silnik DTM musi wytrzymać cały sezon, więc projektowany jest na przebieg ok. 6tyś. kilometrów.

Duży przebieg łączny, ale rozłożony na wiele imprez z krótkimi trasami, to wymagające przedsięwzięcie. Dzięki tzw. systemowi „push-to-pass” kierowca może na krótko zwiększyć moc silnika, na przykład podczas manewru wyprzedzania. Wystarczy, że przyciśnie odpowiedni przycisk. Poprzez obejście ogranicznika przepływu paliwa, dostarczane jest wtedy dodatkowe 5kg paliwa na godzinę, co powoduje zwiększenie mocy o około 30 koni mechanicznych.

„Nasi kierowcy byli zachwyceni w pierwszym teście”, mówi szef Audi Motorsport – Dieter Gass.

A194368 medium

Silniki używane w wyścigach serii DTM napędzane są standardową benzyną 98-oktanową (RON 98), co pozwala na przenoszenie rozwiązań z serii wyścigowej do produkcji seryjnej. Ponadto jednostka ta jest dostosowana do spalania paliw alternatywnych (e-paliwa), dzięki którym silniki spalinowe są nieco bardziej przyjazne dla środowiska. W serii wyścigów DTM ilość dostępnego paliwa ograniczona jest do 95 kilogramów na godzinę.

To pozornie duży zapas, jednak trzeba mieć świadomość, że silnik ma 610 KM mocy. Silnik DTM charakteryzuje się wyjątkowo niskim zużyciem paliwa, które oscyluje w zakresie typowym dla silników wysokoprężnych. Jeśli zaś chodzi o jego masę i lekką konstrukcję, wskazujemy tu kilka rozwiązań – zwłaszcza w zakresie redukcji emisji CO2, które miejmy nadzieję znajdą się w przyszłości w pojazdach produkcji seryjnej, tak jak to miało miejsce w przypadku pierwszej jednostki TFSI debiutującej w Le Mans oraz silnika TDI – mówi Dieter Gass. Kierowcy po pierwszych testach wypowiadają się pozytywnie na temat zmian.

A193022 large

„Nowy samochód DTM jest naprawdę szybki i mocny”, powiedział Nico Müller „Silnik turbo ma niesamowity ciąg. Zobaczymy prędkości, których DTM nigdy wcześniej nie widział”. Dwaj mistrzowie DTM, Mike Rockenfeller i René Rast, wyrazili podobne opinie po pierwszych kilometrach testowych w nowym Audi RS 5 DTM: „Jako kierowca wyścigowy, zawsze witamy więcej mocy. Nowy samochód jest jak gokart i jest ogromna zabawa – powiedział Rast.

„Uwielbiam silnik turbo i jestem pewien, że fani też będą go kochać” – zgodził się Rockenfeller. Zwiększenie mocy jest naprawdę zauważalne. Inne zmiany przepisów doprowadziły do modyfikacji w aerodynamice. Po roku, DTM nakazał prosty aerokit, aby obniżyć koszty i poprawić osiągi. Zarówno Audi, jak i BMW oświadczyły, że tylne skrzydło, dyfuzor podłogowy, dyfuzor przedni i tylny zostały zmodyfikowane. Przód samochodów został przeprojektowany, aby pasował do bardziej kompaktowego silnika turbo i jego wymagań dotyczących chłodzenia.

Źródło i zdjęcia: Audi AG

Ostatnie wpisy

Musisz przeczytać