piątek, 1 marca, 2024

Rajd Dakar 2024 – Audi z pole position

Rajd Dakar ma za soba najtrudniejszy etap. To dobry czas na część podsumowań postępów Audi, jakie odnotowaliśmy od momentu świetnego prologu. Na tym etapie możemy już powiedzieć, że Audi RS Q e-tron niesłusznie padło obiektem drwin Nassera Al-Attiyah startującego w barwach Prodrive.

Audi w Rajdzie Dakar – pole position po etapie 48H Chrono

Nie stało się tak, jak sobie życzył Nasser Al-Attiyah, bo Audi nadal walczy w Rajdzie Dakar. Po bardzo wymagającym etapie 48H Chrono Carlos Sainz i Lucas Cruz (#204) zajmują obecnie pole position. Nie ukrywamy, że chcielibyśmy, aby ukończyli tegoroczne zmagania na równie dobrej pozycji. Wiadomo jednak, że Rajd Dakar to jeden z najbardziej nieprzewidywanych wyścigów.


Teraz, kiedy zawodnicy po biwaku w namiotach i śpiworach na środku pustyni i dwóch dniach ścigania się po wydmach wrócili do mety, widzimy, jak duże są różnice. Nie ma wątpliwości, że dali z siebie wszystko. Nie bez przyczyny, bo zadecydowała o tym strategia. Celowa starta czasowa na piątym etapie rajdu pozwoliła, by Sebastien Loeb podążał śladem poprzedników i zdobył pierwsze miejsce szóstego etapu. Był szybszy od Carlosa Sainza o 2 minuty i blisko 11 minut od Mattiasa Ekstroma i Emila Bergkvist (#207).


Świetny etap hiszpańskiego kierowcy Audi RS Q e-tron pozwolił mu uzyskać przewagę 20 minut nad szwedzkim kierowcą jadącym RS Q e-tron z numerem 207. Sebastien Loeb ma do lidera pawie 30 minut straty. Jak na półmetek Rajdu Dakar to całkiem nieźle, ale do ukończenia zmagań w wymagających warunkach i trudnym terenie wciąż pozostało 6 etapów.

Dakar Rally 2024
Audi RS Q e-tron #202 (Team Audi Sport), Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger

Przebite opony i błędy w nawigacji

Po sześciu etapach Audi RS Q e-tron wciąż jedzie w Rajdzie Dakar i zmierza do mety. W tym czasie zespół wymienił wiele opon, a kierowcy nie raz tracili cenny czas na skutek błędów w nawigacji. Pierwszy etap po niezbyt udanym prologu Carlos Sainz ukończył na drugiej pozycji. Mattias Ekstrom po świetnym prologu przyjechał na metę pierwszego etapu na 10 pozycji. Trzecia załoga niemieckiego producenta, Stéphane Peterhansel i Edouard Boulanger zajęła 26 miejsce.


Na drugim etapie Rajdu Dakar 2024 z Al Henakiyah do Al Duwadimi Francuzi Stéphane Peterhansel i Edouard Boulanger ustanowili najszybszy czas w #202 Audi RS Q e-tron, awansując na dziewiąte miejsce w klasyfikacji generalnej. Carlos Sainz i Lucas Cruz (#204) przebili oponę i zajęli ósme miejsce. Tym samym Hiszpanie objęli prowadzenie w klasyfikacji generalnej z przewagą prawie dwóch minut. Mattias Ekström i Emil Bergkvist (#207) również przebili opony i zaliczyli kilka błędów nawigacyjnych. W rezultacie ustanowili siódmy najszybszy czas.

Na trzecim etapie Mattias Ekström i Emil Bergkvist ustanowili drugi najszybszy czas w Audi RS Q e-tron z numerem 207 jadąc z Al Duwadimi do Al Salamiya. Do zwycięstwa etapowego zabrakło im zaledwie 9 sekund, ale w sumie awansowali na trzecie miejsce, tracąc do liderów 8 min 26 s.

Carlos Sainz i Lucas Cruz (nr 204) stracili czas z powodu błędu nawigacji i przebicia opony, w wyniku czego ostatecznie zajęli szóste miejsce. Tym samym spadli na drugie miejsce w klasyfikacji generalnej, zaledwie 29 sekund za liderami. Stéphane Peterhansel i współkierowca Edouard Boulanger (#202), ukończyli etap na ósmym miejscu po spokojnym przejeździe przez skały. W klasyfikacji generalnej zajęli szóste miejsce.


Druga połowa maratońskiego odcinka z Al Salamiya do Al-Hofuf zakończyła się dla Carlosa Sainz’a i Lucasa Cruza jednym przebiciem opony i czwartym najszybszym czasem w #204 Audi RS Q e-tron. Piąte miejsce zajęli koledzy z zespołu: Stéphane Peterhanselem i współkierowcą Edouardem Boulangerem (#202) po błędzie z nawigacją. Hiszpanie nadal zajmowali drugie miejsce w klasyfikacji z czasem 4 m 29 s za liderami, Francuzi ósmą pozycję. Mattias Ekström i Emill Bergkvist (#207), przebili oponę i źle skręcili, w rezultacie zakończyli wyścig na dwunastym miejscu. W efekcie w klasyfikacji generalnej po czwartym etapie spadli na piątą pozycję.


Wydaje się, że nawigacja to najczęściej pojawiający się problem, który decyduje o wynikach. Po wymagającym 48h odcinku mamy podstawy, by mówić, że jesteśmy dumni ze świetnej pracy kierowców i zespołu.

carslo saintz dakar 2024
Lucas Cruz, Carlos Sainz

Ostatnie wpisy

Musisz przeczytać