piątek, 29 marca, 2024

Nowe Audi A3 Sedan… Eleganckie – Wydajne – Ewolucyjne

Oto druga generacja historii sukcesu – Audi A3 Sedan. Kompaktowy czterodrzwiowy model jest cyfrowo i w pełni połączony – od systemu audio-nawigacyjnego po systemy wspomagające. 

Pod elegancką karoserią nowe napędy i wyrafinowane tuningowanie zawieszenie, zapewniają równie wydajne, jak i dynamiczne wrażenia z jazdy. A3 Sedan będzie dostępny w wielu europejskich salonach dealerskich od lata 2020r.

A202508 medium

Nowe A3 Sedan ma sportowy i elegancki wygląd. W porównaniu do swojego poprzednika, jest około 4cm dłuższe, a rozstaw osi pozostał niezmieniony. Jego szerokość wzrosła o 2 centymetry do 1,82 metra i teraz jest o 1 centymetr wyższe (1,43 metra). Spowodowało to zwiększenie przestrzeni nad głową o dobre 2 centymetry z przodu dzięki niższej pozycji siedzenia kierowcy. Jest teraz nieco więcej miejsca na łokcie. Przy pojemności 425 litrów pojemność bagażowa, jest dokładnie taka sama jak w poprzednim modelu.

Z przodu dominuje duża rama Singleframe z kratką o strukturze plastra miodu, a po bokach odnajdziemy piękne reflektory. Na zewnątrz tworzą one trapezoidalne kąty, które są rysowane w dół. W najwyższym modelu z technologią Matrix LED znajdują się również nowe cyfrowe światła do jazdy dziennej. Składają się z matrycy pikseli, gdzie znajdziemy 15 segmentów LED, które można indywidualnie uruchamiać i nadać poszczególnym wersjom A3 Sedan specyficzny charakter. Fantastycznie prawda?

A202505 medium

W przypadku A3 Sportback linia nadwozia biegnąca nad progiem wznosi się w kierunku tylnych świateł przed nadkolem tylnego koła, podkreślając w ten sposób krótki tylny koniec. Natomiast linia nadwozia sedana rozciąga się na tylny zderzak. Podkreśla to jego długość – 15 centymetrów większą niż w przypadku Sportback – i nadaje bokowi elegancki wygląd. Wklęsłą powierzchnie pod szerokim ramieniem korpusu dodatkowo podkreślają pierścienie quattro i próg. To tworzy intensywną grę światła i cienia. Linia dachu pochyla się dynamicznie od słupka B – podobnie jak w coupé – i kończy się efektownym spojlerem na tylnej klapie. Opcjonalnie jest on dostępny w wersji karbonowej, zapewnia wizualny akcent, a tym samym podkreśla mocny wygląd modelu czterodrzwiowego.

Aerodynamika korzysta z wyższego tylnego końca w porównaniu z poprzednikiem, a także dużego dyfuzora. W rezultacie nowy sedan A3 z silnikiem 2.0 TDI 110 kW (150 KM) osiąga wartość C d wynoszącą 0,25, a zatem jest o 0,04 punktu C dlepszy niż pierwsza generacja. Przyczynia się do tego również kontrolowany wlot powietrza chłodzącego z dwoma elektrycznie sterowanymi modułami żaluzji usytuowanymi za Singleframe. Inteligentnie i zgodnie z sytuacją regulują one przepływ powietrza. Ponadto panelowane podwozie, lusterka zewnętrzne o ulepszonej aerodynamice i aktywne chłodzenie hamulców zmniejszają opór powietrza.

A202494 medium

Kokpit A3 jest całkowicie skoncentrowany na kierowcy. Zaczyna się od wystroju wnętrza, a kończy na elementach wyświetlających i kontrolnych. Dlatego tablica przyrządów z centralnym dotykowym wyświetlaczem MMI jest lekko nachylona w kierunku kierowcy. Ma przekątną 10,1 cala i jest bardzo intuicyjna w obsłudze. Standardowo obejmuje wykrywanie pisma ręcznego, a także kontrolę języka naturalnego, która może opcjonalnie wykorzystać możliwości chmury. 10,25 calowy zestaw wskaźników za kierownicą jest cyfrowy nawet w modelu podstawowym. Jako wirtualny kokpit Audi plus mierzy 12,3 cala i oferuje trzy różne widoki, w tym sportową grafikę z pochyłymi cyframi i wyjątkowo dynamiczny układ. Zakres obrotów silnika i prędkość, są pokazane tutaj jako diagramy słupkowe z kątowymi czerwonymi elementami graficznymi.

Najwyższym systemem informacyjno-rozrywkowym w nowym A3 jest MMI Navigation plus, który wykorzystuje modułową platformę informacyjno-rozrywkową trzeciej generacji (MIB 3). MIB 3 oferuje moc obliczeniową dziesięć razy większą niż w poprzednim modelu, łączy samochód za pomocą prędkości LTE Advanced i łączy smartfony pasażerów z internetem za pośrednictwem hotspotu Wi-Fi. MMI Navigation plus oferuje wiele usług Audi connect w standardzie, w tym informacje o ruchu online, wiadomości i dodatkowe informacje, takie jak zdjęcia, godziny otwarcia i recenzje użytkowników dotyczące interesujących miejsc.

a3 7 1

Usługi Car-to-X, które wykorzystują inteligencję roju floty Audi, są również częścią portfolio. Zgłaszają obszary niebezpieczne lub ograniczenia prędkości, na przykład, pojazdom z odpowiednim wyposażeniem lub znajdują wolne miejsca parkingowe na poboczu drogi. Jeśli samochód jest wyłączony, aplikacja myAudi kontynuuje nawigację z samochodu na smartfonie. W ten sposób klienci docierają bezpośrednio do celu.

A3 jest również podłączony do smartfona za pośrednictwem interfejsu smartfona Audi, który integruje telefony komórkowe z systemami iOS i Android z Apple Car Play i Android Auto w MMI, a także za pośrednictwem Audi phone box. Ten ostatni łączy urządzenie z anteną samochodową i może ładować je indukcyjnie. Co więcej, A3 można blokować i odblokowywać, a także uruchamiać za pomocą smartfona z systemem Android za pomocą klucza Audi Connect. Personalizacja pozwala maksymalnie sześciu użytkownikom przechowywać preferowane ustawienia w poszczególnych profilach, w tym ustawienia fotela, klimatyzacji i mediów. Cyfrowe radio DAB + jest standardem. Dostępne opcje obejmują radio internetowe i radio hybrydowe, które automatycznie przełączają się między FM, DAB i strumieniem online w zależności od siły sygnału stacji, zapewniając w ten sposób optymalny odbiór. Od połowy roku asystent głosowy Amazon Alexa uzupełni ofertę.

a3 2

Systemy wspomagania kierowcy są szczególnie skuteczne dzięki ścisłej sieci. W przednim systemie Audi pre sense kamera za lusterkiem wewnętrznym, współpracuje z przednim radarem, aby zapobiec wypadkom lub przynajmniej zmniejszyć ich skutki. Standardowe wspomaganie unikania kolizji, wykorzystuje również dane z tego systemu czujników. Adaptacyjny tempomat, innowacja w pełnowymiarowej klasie, wspiera kierowców podczas jazdy. Wspomaganie wydajności powiadamia ich, kiedy rozsądnie byłoby zdjąć stopę z pedału gazu. W tym celu ocenia informacje, w tym dane nawigacyjne. Ostrzeżenie o zjeździe, asystent ruchu krzyżowego i kamery surround, które pojawią się wkrótce po wprowadzeniu na rynek, są również przydatne w ruchu miejskim.

A202476 medium

Nowe A3 Sedan jest dostępne z dwoma silnikami TFSI i jednym silnikiem TDI w momencie premiery. Ich wspólną cechą jest wysoka wydajność. 35 TFSI, 1,5-litrowy silnik z bezpośrednim wtryskiem, wytwarza 110 kW (150 KM) i jest dostępny w dwóch wersjach – z nowo opracowaną sześciobiegową manualną skrzynią biegów (średnie zużycie paliwa 4,7-5l oraz z szybką, siedmiobiegową skrzynią biegów S-tronic (średnie zużycie paliwa w 4,7-4,9l)

A202475 medium

Oprócz technologii cylindra na żądanie, układ napędowy w połączeniu z dwusprzęgłową skrzynią biegów S-tronic, wykorzystuje 48-woltowy układ hybrydowy. Odzyskuje energię podczas zwalniania, wspiera silnik momentem obrotowym o wartości do 50 Nm podczas ruszania z miejsca i przyspieszania przy niskich prędkościach obrotowych. Podczas codziennej jazdy zmniejsza zużycie nawet o 0,4 litra na 100 kilometrów.

Silnik 2.0 TDI o mocy 110 kW (150 KM) potrzebujący 3,6-3,9l na 100km, współpracuje również w połączeniu z siedmiobiegową skrzynią biegów S-tronic, przy czym zmiany biegów są wykonywane za pomocą nowego przełącznika, wykorzystującego technologię shift-by-wire.

a3 5

Zawieszenie nowego A3 Sedan zostało dostrojone, aby było sportowe i harmonijne – bardziej precyzyjne niż w poprzednim modelu. Ta precyzja i szybkość reakcji jest w dużej mierze zasługą centralnego dynamicznego układu kierowniczego, który zapewnia optymalną interakcję między wszystkimi elementami związanymi z dynamiką poprzeczną. Alternatywą dla standardowej konfiguracji jest sportowe zawieszenie i zawieszenie z kontrolowanymi amortyzatorami. Ten ostatni oferuje szeroki zakres między wygodą, a sportowym zacięciem. System dynamicznej jazdy Audi drive select pozwala kierowcy doświadczyć różnych poziomów dostrajania zawieszenia w nowym A3 – od komfortu i wyraźnej dynamiki, aż po wyjątkowo oszczędne zużycie paliwa.

Przedsprzedaż nowego A3 Sedan, rozpocznie się pod koniec kwietnia 2020 r. W Niemczech i na wielu innych rynkach europejskich. Dostawy rozpoczną się latem. Ceny 35 TFSI o mocy 150 KM zaczynają się od 29 800 EUR. Niedługo po wprowadzeniu na rynek pojawi się podstawowy silnik benzynowy z ceną katalogową 27 700 EUR.

Źródło i zdjęcia: Audi AG

Ostatnie wpisy

Musisz przeczytać