czwartek, 25 kwietnia, 2024

Nowe Audi A3 z lepszą dynamiką jazdy niż kiedykolwiek

Podczas Salonu Samochodowego w Genewie, Audi będzie świętować światową premierę nowego Audi A3 Sportback. Wcześniej producent premium wysyła czwartą generację swojego modelu, który odniósł sukces, aby przeszedł bardzo specjalny test.

Na wyspie São Miguel na archipelagu Azorów, dziennikarze przetestują kompaktowy samochód sportowy i doświadczą najwyższego poziomu dynamiki jazdy na trudnych trasach. Napęd na wszystkie koła w tym kompaktowym modelu, jest ostatnim etapem ewolucji udanej technologii.

Elektrohydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe, którym zarządza precyzyjnie dostrojone oprogramowanie wszystkich kół, stanowi jego rdzeń. Oprócz zapewnienia A3 maksymalnej stabilności, przyczepności i przyjemności z jazdy, jest również niezwykle wydajny. W interakcji z adaptacyjnym zawieszeniem i progresywnym układem kierowniczym. Sprzęgło znajduje się na końcu wału napędowego, przed mechanizmem różnicowym tylnej osi – pozycja zainstalowana, która w szczególności wpływa na rozkład obciążenia osi.

Wewnątrz znajduje się pakiet płytek, które działają w kąpieli olejowej. Metalowe pierścienie cierne są ustawione parami – jeden pierścień każdej pary jest sztywno zazębiony z obudową sprzęgła, która obraca się z wałem napędowym; drugi pierścień jest zazębiony krótkim wałem wyjściowym z mechanizmem różnicowym tylnej osi.

audi a3 2020

Audi dostosowało elektroniczne sterowanie momentem obrotowym specjalnie do nowego A3 i zintegrowało je z systemem dynamicznej jazdy Audi drive select. Bierze pod uwagę dane z czujników zawieszenia i wykrywa nie tylko warunki jazdy i właściwości drogi, ale także styl jazdy. Jednostka sterująca wykorzystuje te dane jako podstawę do obliczenia rozkładu momentu obrotowego, który zapewnia optymalną wydajność i przekazuje wartość do sprzęgła. Jest to szczególnie wydajne. 

Napęd na wszystkie koła rozdziela moment obrotowy z pełną zmiennością między przednią i tylną osią. Podczas normalnej jazdy większość mocy silnika przekazywana jest na przednie koła. Podczas ruszania z miejsca lub gdy oś przednia ma małą przyczepność, sprzęgło zmienia moment obrotowy z prędkością błyskawicy. W tym przypadku aktywowana jest elektryczna pompa osiowo-tłokowa, która przykłada ciśnienie hydrauliczne do 44 barów na tarcze sprzęgła.

Im bardziej tarcze sprzęgła są dociskane do siebie przez tę pompę, tym większy moment napędowy przenoszony jest na tylną oś – maksimum wynosi 100 procent. Sprzęgło może już przenosić część momentu obrotowego na tylną oś, gdy kierowca skręca kierownicą w sportowym stylu jazdy. Gdy tylko kierowca przyspieszy, moment dociska A3 do łuku.

A200716 overfull 1024x659 1

Selektywna kontrola momentu obrotowego koła, funkcja oprogramowania Electronic Stabilization Control (ESC), jest wisienką na torcie, jeśli chodzi o sportowe cechy. Gdy nowe Audi A3 przejeżdża przez zakręt z dużą prędkością, program lekko hamuje dwa koła po wewnętrznej stronie zakrętu. Różnica sił napędowych na obu osiach pozwala mu dokładnie podążać za kątem skrętu. Dzięki temu obsługa jest jeszcze bardziej zwinna, płynna i bezpieczna. Postrzegana reakcja napędu quattro, zmienia się również w trzech trybach funkcjonalnych ESC. Pozwala to dostosować przyczepność i stabilność jazdy do wymagań kierowcy.

Jeśli ESC musi regulować, jego korekty są delikatne i praktycznie niezauważalne. Maksymalna transmisja mocy jest zapewniona w trybie ESC ON. Oznacza to, że przyspieszenie jest bezpieczne i stabilne i odbywa się przy możliwie najmniejszym poślizgu kół. Wybierając tryb Sport, kierowca może dryfować po powierzchniach o niskim współczynniku tarcia, takich jak śnieg, w kontrolowany i bezpieczny sposób. Większy poślizg kół w tym przypadku zapewnia większą przyjemność z jazdy. W trybie ESC OFF, możliwy poślizg kół jest prawie nieograniczony, dzięki czemu Audi A3 oferuje purystyczne właściwości jezdne.

A200723 large 1024x768 1

Ze względu na swoją konstrukcję konwencjonalne układy kierownicze zawsze wymagają kompromisu między sportowym charakterem a komfortem. Elektromechaniczny progresywny układ kierowniczy w nowym Audi A3 rozwiązuje ten konflikt. Koło zębate i zębnik mają specjalny kształt i uzębienie. Powoduje to różne przełożenia w zależności od kąta skrętu. Zmniejsza to wysiłek kierowania w ruchu miejskim i podczas manewrowania oraz znacznie podnosi poziom komfortu. 

Na krętych drogach progresywne sterowanie zwiększa dynamikę jazdy, dzięki czemu A3 oferuje jeszcze bardziej sportowy styl jazdy. Koło kierownicy należy obrócić zaledwie 2,5 razy, aby przejść od zatrzymania do końca. Współczynnik skrętu w pozycji środkowej wynosi 14,3: 1. Wspomaganie mocy idealnie harmonizuje z tą postacią i dostosowuje się do prędkości jazdy. Przy niskich prędkościach jest wyższy, aby umożliwić łatwiejszą manewrowość; wraz ze wzrostem prędkości wspomaganie mocy jest stale zmniejszane.

Dzięki temu kierowca może poczuć spokojne, pełne sterowanie nawet podczas jazdy z dużą prędkością na autostradzie. Progresywne sterowanie jest wyposażone w wysoce wydajny napęd elektromechaniczny, który wytwarza moc tylko wtedy, gdy jest potrzebna. Współpracuje ściśle z różnymi systemami asystującymi, takimi jak adaptacyjny asystent tempomatu, asystent unikania kolizji i asystent parkowania.

A200720 large 1024x768 1

Komfortowo miękki czy sportowy i napięty? Oba tryby są możliwe z zawieszeniem z adaptacyjnym sterowaniem amortyzatorem. Trzy właściwości amortyzatora zapewniają kierowcy rozrzut charakterystyki jazdy i wyjątkowo zwinne prowadzenie. Czujniki mierzą przyspieszenie pionowe konstrukcji nadwozia i względny ruch poszczególnych kół względem niej. Jednostka sterująca przetwarza sygnał w ciągu kilku milisekund i dostosowuje każdy amortyzator do stanu drogi, sytuacji na drodze i życzeń kierowcy indywidualnie i trwale.

Do przepustnic należą zawory elektromagnetyczne, które można regulować bardzo szybko i w bardzo energooszczędny sposób. W zależności od ich położenia umożliwiają przepływ płynu hydraulicznego szybciej lub wolniej. Kierowca może przełączać podstawowe ustawienia amortyzatora między trzema trybami komfortu, auto i dynamiki w systemie Audi drive select.

W ten sposób zawieszenie zwiększa zakres między miękkim ruchem tocznym podczas płynnej jazdy a napiętym prowadzeniem, dzięki czemu kierowca uzyskuje intensywne doznania podczas jazdy. W przypadku sportowego stylu jazdy na zakrętach amortyzatory podtrzymują samochód i zapewniają, że nie spadnie on tak mocno podczas hamowania. Zapewnia to, że koła pozostają w bliskim kontakcie z drogą.

A201201 large 1024x683 1

System Audi drive select jest interfejsem między regulowanym zawieszeniem i układem napędowym a kierowcą. Można go przełączać między pięcioma trybami – komfortowym, automatycznym, dynamicznym, wydajnościowym i indywidualnym – za pomocą fizycznego przycisku znajdującego się w pobliżu dźwigni zmiany biegów lub dźwigni zmiany biegów. Jeśli kierowca wybierze ustawienie „indywidualne”, może swobodnie określać swoje osobiste preferencje w dużym stopniu. 

W każdym modelu A3 Audi drive select zmienia właściwości reakcji przepustnicy i wspomagania kierownicy. W zależności od wyposażenia, system obejmuje również S tronic, napęd quattro i zawieszenie z kontrolą amortyzatora. Wpływa również na systemy bezpieczeństwa i komfortu, takie jak automatyczna klimatyzacja, matrycowe reflektory LED, napinacz pasa bezpieczeństwa i adaptacyjny tempomat.

Źródło i zdjęcia: Audi AG

Ostatnie wpisy

Musisz przeczytać