czwartek, 25 kwietnia, 2024

Nowe Audi RS5 – czysta dynamika w nowej odsłonie

Wiele szczegółów stylistycznych i nowa koncepcja obsługi. Odświeżone modele Audi RS5 w wariantach Sportback i Coupé, charakteryzują się nowym językiem stylu RS, zaczerpniętym z większych siostrzanych modeli RS6 Avant i RS7 Sportback.

Sterowanie odbywa się za pomocą centralnego 10,1-calowego ekranu dotykowego MMI. Silnik V6 biturbo o mocy 450 KM, stały napęd na wszystkie koła quattro i inteligentna technologia zawieszenia z dynamiczną kontrolą napędu (DRC) gwarantują wyjątkowe osiągi.

audi rs5 coupe przód 1

„Modele RS5 są jednocześnie bardzo dynamiczne i uniwersalne” – mówi Oliver Hoffmann, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH. „Stały napęd na wszystkie koła quattro, zapewnia RS5 dodatkową przyczepność, dynamikę i stabilność – zalety, które Audi zaprezentowało i zoptymalizowało od czasu pierwszego modelu quattro, który pojawił się na rynku 40 lat temu. Dzięki opcjonalnemu sportowemu mechanizmowi różnicowemu tylnej osi, który aktywnie rozdziela moment obrotowy na koła, jazda tym samochodem jest jeszcze bardziej spontaniczna”.

audi rs5 coupe sportback

Stylistyka zewnętrzna RS5

RS5 – zarówno jako dwudrzwiowe coupé, jak i pięciodrzwiowy Sportback – pozostaje wierny sportowemu genomowi i kontynuuje sportowy i elegancki charakter swoich poprzedników. Najlepszym tego dowodem jest trójwymiarowa falista linia ramion. Podobnie jak w oryginalnym Audi quattro, RS5 zachwyca idealnie wyważonymi proporcjami: długa maska ​​silnika, większy rozstaw osi i krótkie zwisy podkreślają jego sportowy charakter.

audi rs5 coupe tył

W porównaniu do Audi A5, nowa osłona chłodnicy Singleframe, jest bardziej płaska i szersza. Grill, w trójwymiarowej strukturze plastra miodu charakterystyczny dla modeli RS, jest utrzymany w błyszczących, czarnych kolorach. Kratki wlotów powietrza widoczne nad grillem przypominają klasyczne Audi Sport quattro z 1984 roku. Alternatywą dla standardowych reflektorów Matrix LED są charakterystyczne przyciemnione reflektory Matrix LED z laserowym światłem Audi. Duże, imponujące boczne wloty powietrza mają nowy pięciokątny i geometryczny kształt.

audi rs5 przód

Jeśli spojrzysz na samochód z boku, zauważysz nowe listwy progowe. Intensywna gra światła i cienia sprawia, że ​​niektóre elementy wydają się bardziej płaskie i głębsze. Nadkola poszerzone o 15 mm z każdej strony, odnoszą się do DNA quattro. Podobnie jak RS6 i RS7, nowy zderzak i wkładka dyfuzora, które są charakterystyczne dla serii RS, podkreślają tył pojazdu. Imponujący dyfuzor podkreśla obecność układu wydechowego RS w tym modelu, który jest wykończony owalnymi chromowanymi rurami wydechowymi na obu końcach zderzaka.

audi rs5 sportback bok

Rury wydechowe sportowego układu wydechowego RS są czarne i dużo większe niż w normalnej wersji. Spojler (czarny lub opcjonalnie z carbonu) zamontowany na pokrywie bagażnika zaokrągla stylistycznie tył pojazdu.Pakiety stylistyczne „Shiny Black”, „Matte Aluminium” i „Carbon” nadają wielu elementom jeszcze bardziej osobisty wygląd. Niebieski Turbo, czerwone Tango czerwone i metaliczne opcje, nadają palecie kolorów odrobinę świeżości.

rs5 sportback tył

Wnętrze

Wnętrze nowego RS5 jest zdominowane przez poziome linie i nowy – dostępny opcjonalnie – pakiet w stylu RS, w kolorze czarnym z kontrastowymi szarymi przeszyciami. Mocno wyprofilowane sportowe fotele RS, można regulować elektrycznie w wielu kierunkach. Logo RS zostało wytłoczone na oparciu. Standardowo tapicerka składa się z połączenia skóry i pikowanej tkaniny Alcantara. Na życzenie tapicerka może być wykonana ze szlachetnej skóry Nappa. Matowe panele dekoracyjne z włókna węglowego są nowością w modelach RS5.

rs5 wnętrze

Nowa koncepcja obsługi

Futurystyczny wystrój wnętrza, harmonizuje z nową koncepcją obsługi 10,1-calowego wyświetlacza dotykowego MMI. Podstawą koncepcji obsługi jest modułowa platforma informacyjno-rozrywkowa trzeciej generacji – MIB 3. Duży wyświetlacz z akustycznym potwierdzeniem wykonanych operacji, wydaje się być zawieszony w przestrzeni i jest delikatnie skierowany w stronę kierowcy. Układ menu jest prosty i intuicyjny – podobnie jak w smartfonach. Funkcja sterowania głosem z przetwarzaniem języka naturalnego, umożliwia systemowi zrozumienie zwrotów potocznych.

audi rs5 fotel

Jeśli samochód jest wyposażony w najbardziej zaawansowaną wersję systemu informacyjno-rozrywkowego – MMI navigation plus – możesz użyć widoku „Monitor RS” dostępnego na centralnym wyświetlaczu MMI, aby uzyskać informacje o temperaturze silnika i przekładni, maksymalnych wartościach przyspieszenia wzdłużnego i poprzecznego oraz ciśnieniu i temperaturze opon. Specjalny widok RS na 12,3-calowym ekranie wirtualnego kokpitu Audi, pokazuje ciśnienie w oponach, moment obrotowy, moc, temperaturę oleju silnikowego, ciśnienie doładowania i przeciążenie. Ponadto przycisk na kierownicy może wyświetlać czasy okrążeń i przyspieszenia od 0 do 100 km/h.

audi rs5 silnik 1

Układ napędowy

Ogromny ciąg i wysoka wydajność przy jednoczesnej wydajności. Moc wyjściowa silnika 2,9 TFSI pozostaje niezmieniona i wynosi 450 KM (łączne zużycie paliwa w litrach/100 km: 9,7 – 9,3 (Coupé), 9,9 – 9,4 (Sportback). Podczas procesu wchodzenia na obroty, każda turbosprężarka dostarcza sprężone powietrze do bloku cylindrów, a 600 Nm momentu obrotowego przenoszone jest na wał korbowy. Oba modele RS przyspieszają od 0 do 100 km/h w 3,9 s. Na życzenie Audi Sport GmbH, może zdjąć „kaganiec” i maksymalną prędkość 250 km/h, podnieść do 280km/h. Audi RS5 Coupé zużywa tylko 9,3 l paliwa na 100 km,a RS5 Sportback – 9,4 l. Emisje CO2 z tych pojazdów wynoszą 210 g/km i 214 g/km. (zgodnie z WLTP).

audi rs5 konsola środkowa

Moc silnika przekazywana jest przez automatyczną, ośmiobiegową, automatyczną skrzynię biegów Tiptronic, przystosowaną do jazdy sportowej. Kierowca może zmieniać bieg za pomocą powiększonych aluminiowych łopatek na kierownicy. Podczas normalnej jazdy, rozkład mocy między przednią i tylną osią wynosi 40:60 – ten asymetryczny rozkład momentu, gwarantuje sportową jazdę z przewagą napędu na tylną oś. W razie potrzeby mechanizm różnicowy międzyosiowy, może przenosić do 60% mocy silnika na oś przednią lub 80% na oś tylną. Dynamikę jazdy dodatkowo poprawia opcjonalny sportowy mechanizm różnicowy, który aktywnie rozdziela moment obrotowy na tylne koła.

audi rs5 spoiler

Zawieszenie

Sztywnie zestrojone sportowe zawieszenie RS, jest idealnym partnerem dla mocnego napędu. Na życzenie dostępne jest zawieszenie RS Sport Plus z dynamiczną kontrolą jazdy (DRC). Zapewnia czysto hydrauliczną, a tym samym natychmiastową stabilizację nadwozia podczas jazdy. Ta koncepcja poprawia osiągi i daje wyraźnie zauważalne różnice podczas jazdy w poszczególnych trybach (komfort, auto, dynamic) systemu dynamiki jazdy Audi drive select.

audi rs5 silnik

Oprócz znanych trybów jazdy: komfort, auto i dynamic, dostępne są dwa nowe tryby: RS1 i RS2. Można je indywidualnie skonfigurować, zapisać, a następnie wybrać za pomocą przycisku trybu RS na kierownicy. System Audi drive select, wpływa na działanie ważnych elementów technicznych, takich jak silnik, przekładnia Tiptronic, układ kierowniczy i elementy dodatkowe, takie jak amortyzatory, dynamiczny układ kierowniczy, sportowy mechanizm różnicowy i klapy w układzie wydechowym.

audi rs5 sportback tył 1

RS5 Coupé i RS5 Sportback są standardowo wyposażone w 19-calowe koła. 20-calowe koła, w trzech nowych stylach, są dostępne na życzenie. W jednym z nich, koła są frezowane i pomalowane na matowo brązowy kolor.

Źródło i zdjęcia: Audi AG

Ostatnie wpisy

Musisz przeczytać