piątek, 29 marca, 2024

Odświeżone Audi Q5

Audi Q5 od lat jest jednym z najlepiej sprzedających się SUV-ów w segmencie premium średniej wielkości na rynkach europejskich. A teraz, Audi uczyniło go jeszcze lepszym i jeszcze bardziej atrakcyjnym. Zoptymalizowany Q5 łączy w sobie sportowy charakter z doskonałą użytecznością na co dzień, a także szeroki wachlarz opcji informacyjno-rozrywkowych i pomocniczych.

Wyostrzony wygląd zewnętrzny tego cieszącego się ogromnym powodzeniem modelu podkreśla tożsamość Q i po raz pierwszy na świecie może pochwalić się tylnymi światłami z cyfrową technologią OLED.

Audi_q5_2020

Wygląd zewnętrzny: język projektowy Audi Q teraz jeszcze bardziej się wyróżnia


Silna tożsamość Q charakteryzuje karoserię Audi Q5 z jej mocą, wytrzymałością i bezpieczeństwem. Podczas projektowania nadwozia, projektanci Audi podkreślili ten wygląd i charakter za pomocą szeregu charakterystycznych szczegółów. Ośmiokątna osłona chłodnicy singleframe jest teraz płytsza i wydaje się szersza niż poprzednio. Boczne wloty powietrza zyskały na wysokości i są teraz zbudowane z trapezowych wstawek. W górnej części reflektorów LED pojawiła się nowa sygnatura dla świateł do jazdy dziennej. Patrząc z boku, Q5 ma teraz lżejszy wygląd z większym prześwitem dzięki przeprojektowanej wkładce progowej. Z tyłu znajduje się nowy element ozdobny pomiędzy lampami, a nową wkładką dyfuzora z poziomą lamelą.

Audi_q5_2020

Oprócz standardowego wykończenia dostępne są również dwie opcjonalne linie wzornicze. Zaawansowana linia posiada chromowane pionowe żebra w osłonie chłodnicy oraz osłony pod przednimi i tylnymi zderzakami w kolorze srebrnym zamiast czarnym. Linia S składa się ze sportowego plastra miodu w osłonie chłodnicy oraz chromowanej listwy obramowującej tylny dyfuzor. Dwa z dwunastu dostępnych kolorów lakieru są nowe – district green oraz ultra blue. Opcjonalnie dostępny jest czarny pakiet wykończeń.

Audi_q5_2020

Wystrój wnętrza: lekki dotyk i pierwszorzędna jakość

Poziomy akcent wystroju wnętrza daje poczucie ekspansji i lekkości. Rzeźbiarskie, eleganckie wgłębienia oddzielają dolną i górną część deski rozdzielczej, a punkt centralny tworzy nowy, wolnostojący wyświetlacz dotykowy MMI. Poprzednie sterowanie nawigacją na konsoli środkowej jest nieobecne, a jego miejsce zajmuje teraz schowek.

Klienci Q5 mogą również wybierać spośród trzech wykończeń wnętrza, które można dowolnie łączyć z pakietami wykończeń zewnętrznych. Wybrane wnętrze jest wyposażone w pakiet oświetlenia konturowego/ambiente. Zawiera szereg efektów świetlnych, które doskonale podkreślają charakterystykę wykonania Audi.

Audi_q5_2020

Pierwszy na świecie: cyfrowa technologia OLED w tylnych światłach Audi Q5

Technologia oświetlenia OLED nowej generacji jest dostępna po raz pierwszy w zmodyfikowanym Q5. OLED to niezwykle wydajne organiczne diody elektroluminescencyjne, które generują jednolitą powierzchnię świetlną. Opcjonalne światło tylne OLED jest podzielone na trzy płytki po sześć segmentów każdy, co umożliwia projektantom i programistom Audi tworzenie różnych wzorów i sygnatur świetlnych z jednego elementu wyposażenia.

„Oprócz doskonałego kontrastu, zalety cyfrowej diody OLED to wysoki poziom jednorodności i minimalna szczelina pomiędzy segmentami,” wyjaśnia Stephan Berlitz, szef działu rozwoju, innowacji świetlnych w Audi. „Patrząc w przyszłość, cyfrowa dioda OLED jest więc idealną technologią do realizacji spersonalizowanych projektów świetlnych o wysokim stopniu precyzji i dużej zmienności. Technologia ta oferuje wszelkie możliwości dalszego rozwoju”.

Audi_q5_2020

Zamawiając swoją Q5, klienci mogą wybierać spośród trzech podpisów na światłach tylnych, przy czym każdy podpis ma swój własny, specyficzny projekt na przyjście i wyjście z domu. Po przełączeniu trybu wyboru napędu Audi na „dynamiczny”, światła zmieniają się na kolejną sygnaturę. Klaster tylnych świateł OLED jest również wyposażony w funkcję wykrywania bliskości. Jeśli użytkownik drogi zbliża się do stojącego Q5 z tyłu w odległości mniejszej niż dwa metry, wszystkie segmenty OLED zapalają się.

Gdy Q5 zaczyna się poruszać, wraca do pierwotnej sygnatury świetlnej. Pełne spektrum tylnych świateł OLED jest uzupełniane przez dynamiczne kierunkowskazy. Podstawowym wyposażeniem Q5 są teraz reflektory LED, a jako opcja dostępne są reflektory matrycowe LED. Ich inteligentne, adaptacyjne światła drogowe oferują większe bezpieczeństwo i wygodę bez oślepiania innych użytkowników dróg.

Przestronne i zmienne: wymiary i przestrzeń wewnętrzna

Ma 4,68 metra długości. Przeprojektowane Audi Q5 jest teraz o 19 milimetrów dłuższe – głównie dzięki większym zderzakom. Jego szerokość (bez lusterek) 1,89 metra i wysokość 1,66 metra pozostają niezmienione. Długi rozstaw osi wynoszący 2,82 m umożliwia zachowanie dużych proporcji wnętrza. Opcjonalnie dostępna jest wysuwana tylna kanapa Audi oraz regulowane oparcie. Po zamontowaniu, przestrzeń bagażowa wynosi od 550 do 1 550 litrów.

Audi_q5_2020

Standardowo dostępna jest składana mata podłogowa o regulowanej wysokości, a jako opcja dostępna jest również elektryczna klapa tylna. Dzięki inteligentnemu połączeniu materiałów, Q5 ma jedną z najlżejszych karoserii w tym segmencie, a cyfra cd 0,30 należy do najlepszych w klasie. Wyrafinowana akustyka aerodynamiczna sprawia, że wnętrze jest wyjątkowo ciche.

Sterowanie, infotainment i Audi connect: łączność pierwszej klasy

Za nową konfiguracją sterowania w odświeżonym Audi Q5 kryje się nowa jednostka główna – modułowa platforma informacyjno-rozrywkowa trzeciej generacji (MIB 3), która oferuje dziesięciokrotnie większą moc obliczeniową niż jej poprzedniczka, MIB 2.

Jej podstawą jest deska rozdzielcza z centralnie umieszczonym systemem informacyjnym dla kierowców. Szczytem oferty jest wirtualny kokpit Audi plus – 12,3-calowy wyświetlacz cyfrowy o wysokiej rozdzielczości i trzech różnych układach graficznych. Kierowca steruje wyświetlaczami za pomocą wielofunkcyjnej kierownicy. Opcjonalnie dostępny jest również wyświetlacz head up.

Audi_q5_2020

Centralny 10,1-calowy wyświetlacz dotykowy MMI jest standardowym wyposażeniem Q5. Jego struktura menu z płaską hierarchią czyni go niezwykle łatwym w obsłudze i umożliwia wyszukiwanie za pomocą tekstu. Kierowca ma możliwość wprowadzania znaków i liter ręcznie lub za pomocą sterowania głosowego, które rozumie szeroki wachlarz codziennych zwrotów. W połączeniu z systemem nawigacyjnym MMI i informacyjno-rozrywkowym, w tym Audi connect navigation & infotainment, system sterowania głosowego może uzyskać dostęp do chmury obliczeniowej dla jeszcze większej elastyczności.

Audi connect online łączy Audi Q5 ściśle z infrastrukturą internetową i komunikacyjną. System nawigacyjny oferuje wysokiej rozdzielczości zdjęcia satelitarne z Google Earth, informacje o ruchu drogowym i prognozach ruchu. Radio cyfrowe DAB+ jest częścią standardowego wyposażenia, a usługa Amazon Alexa umożliwia dostęp do tysięcy umiejętności Alexa. Usługi car-to-x świadczone przez Audi connect sprawiają, że jazda samochodem jest jeszcze bardziej relaksująca – pomaga na przykład znaleźć dostępne przydrożne miejsca parkingowe lub skorzystać z komunikacji na światłach ulicznych w niektórych miastach, aby „surfować po zielonej fali”. Aplikacja myAudi łączy smartphone’a użytkownika z samochodem.

Audi_q5_2020

Szeroki asortyment ustawień osobistych – od często używanych miejsc do nawigacji, aż po preferowane poziomy klimatyzacji – można zapisać w sześciu profilach użytkownika. Dane są przechowywane w portalu klienta myAudi w chmurze, gdzie są dostępne dla każdego autoryzowanego użytkownika w każdym odpowiednio wyposażonym Audi.

Układ napędowy: wysoka wydajność, niska emisja spalin

Zmodernizowany SUV klasy premium pojawia się na rynku europejskim jako Audi Q5 40 TDI. Dwulitrowy, czterocylindrowy silnik generuje 204 KM i moment obrotowy 400 Nm. Aluminiowa skrzynia korbowa waży ok. 20 kg mniej niż poprzedni silnik, podczas gdy wał korbowy jest lżejszy o ok. 2,5 kg.

Audi_q5_2020

Łagodny układ hybrydowy (MHEV) przyczynia się do niskiego zużycia paliwa. Rozrusznik/prądnica z napędem pasowym (BSG) zasila 12-woltowy układ elektryczny pojazdu, który zawiera kompaktowy akumulator litowo-jonowy. BSG odzyskuje energię hamowania i przechowuje ją w akumulatorze. Układ MHEV umożliwia Audi Q5 jazdę z wyłączonym silnikiem i pozwala na uruchomienie trybu Start-Stop przy prędkości poniżej 22 km/h. W sumie daje to poprawę efektywności paliwowej o ok. 0,3 litra na 100 km. Audi Q5 40 TDI, przyspiesza od zera do 100 km/h w 7,6 s i osiąga maksymalną prędkość 222 km/h.

Mocny silnik wysokoprężny jest nie tylko wydajny, ale także „czysty” – spełnia wymagania najnowszej normy emisji spalin Euro 6d-ISC-FCM oraz EU 6 AP. Emisja tlenków azotu jest znacznie zredukowana dzięki nowemu, podwójnie dozowanemu systemowi SCR z podwójnym wtryskiem AdBlue. Roztwór mocznika jest dodawany przed dwoma katalizatorami SCR ułożonymi szeregowo. Wkrótce pojawi się więcej wersji silników: dwa kolejne warianty mocy czterocylindrowego TDI, V6 TDI oraz dwa 2,0-litrowe czterocylindrowe silniki TFSI. Udany Q5 TFSI e z hybrydowym napędem, będzie również ponownie oferowany w dwóch wariantach mocy.

Audi_q5_2020

W Audi Q5 40 TDI, siedmiobiegowy S-tronic przekazuje moc silnika do napędu quattro z ultra-technologią, co również przyczynia się do wydajności. W normalnych warunkach pracy przesyła całą moc do przednich kół. Jeśli napęd na wszystkie koła staje się konieczny np. w warunkach śliskiej nawierzchni lub podczas dynamicznej jazdy, dwa sprzęgła łączą tylne koła z układem napędowym w ułamkach sekundy – w wielu sytuacjach dzieje się to w sposób przewidywalny. Pod względem trakcji i osiągów system nie pozostawia nic do życzenia.

Podwozie: jeszcze większy komfort i zwinność

Zarówno sportowy jak i wygodny – dobrze wyważone podwozie jest wielką zaletą Audi Q5. Wielowahaczowe zawieszenie przednie i tylne jest wyjątkowo lekkie, co poprawia nie tylko prowadzenie, ale i wydajność. Jako opcja dla Q5 dostępne jest adaptacyjne zawieszenie, które zmienia swoje przełożenie nawet o 100% w zależności od prędkości i kąta skrętu.

Audi_q5_2020

Klienci Q5 mogą wybierać spośród czterech opcji ustawień. Zawieszenie sportowe stanowi alternatywę dla zawieszenia standardowego. Standardowe zawieszenie ze stalowymi sprężynami jest również dostępne z regulacją amortyzatorów i zapewnia szeroką rozpiętość między komfortem a dynamiką. Oprócz sterowania amortyzatorami, adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne może również zmieniać prześwit karoserii w pięciu etapach, co sprawia, że jest ono wyjątkowo dobrym rozwiązaniem dla Q5.

Układ kierowniczy z napędem Audi Select, który wpływa na charakterystykę kilku elementów technicznych, jest częścią standardowego pakietu wyposażenia. Kierowca może wybierać spośród siedmiu profili, w tym terenowych i all-roadowych (z zawieszeniem pneumatycznym). Asystent zjazdu z góry zapewnia wsparcie na stromych zboczach. Audi Q5 jest standardowo wypuszczane na 17-calowych kołach ze stopu aluminium. Linia zaawansowana i linia S są wyposażone w 18-calowe koła, a Audi i Audi Sport oferują również dalsze 19, 20 i 21-calowe wzory kół.

Audi_q5_2020

Systemy wspomagania kierowcy: przewaga w bezpieczeństwie i komforcie

Nowe Q5 jest również wyposażone w kompleksowy zestaw systemów pomocy. System Audi pre sense city jest dostępny w standardzie i pomaga uniknąć kolizji z użytkownikami dróg znajdującymi się przed pojazdem lub złagodzić ich skutki. Opcjonalne systemy wspomagania skrętu, wspomagania unikania kolizji i ostrzegania przed zjazdem z drogi również przyczyniają się do ogólnego bezpieczeństwa.

Tempomat adaptacyjny może w znacznym stopniu odciążyć kierowcę podczas długotrwałego przyspieszania, hamowania i manewrów na pasie ruchu, natomiast system wspomagania przewidywania prędkości jazdy wspomaga przewidywanie stylu jazdy i zmniejsza zużycie paliwa.

Wprowadzenie na rynek: jesień 2020 r.

Audi Q5 jest produkowane w fabryce San José Chiapa w Meksyku i pojawi się na międzynarodowych rynkach jesienią 2020 roku. Cena podstawowa w Niemczech za Q5 40 TDI wynosi 48.700 euro.

Audi_q5_2020

Edition One: ekskluzywny wygląd w połączeniu z wyjątkowymi detalami

Klienci mogą teraz zamówić specjalną edycję przeprojektowanego Audi Q5 o nazwie „edition one”. Projekt nadwozia oparty jest na nadwoziu z linii S, dodatkowo wzbogacony o pakiet czerń. Specyficzne elementy designu stanowią sportowe akcenty z czarnym logo Audi z przodu i z tyłu, jak również na tylnych drzwiach, czarne relingi dachowe i czarne lusterka zewnętrzne oraz karbonowe wykończenia drzwi. Przy wsiadaniu do pojazdu pierścienie Audi są rzucane na podłoże za pomocą świateł LED. W skład pakietu wyposażenia wchodzą również czerwone zaciski hamulcowe, 19-calowe koła i fotele sportowe. Kolory lakieru zewnętrznego to glacier white, myth black oraz nowe odcienie – district green and ultra blue. 

Źródło i zdjęcia: Audi AG

Ostatnie wpisy

Musisz przeczytać