piątek, 27 listopada, 2020

Audi Q4 – more Q, more sportback, more e-tron

Audi przedstawia wariant Coupé Q4 e-tron jako samochód koncepcyjny, wersja produkcyjna zostanie wprowadzona na rynek w 2021 roku, jako siódmy elektryczny model marki Audi. Daje to potencjalnym klientom Q4 możliwość zastanowienia się, którą wersję preferują, mniej więcej rok przed dostawą pierwszych pojazdów. Wszechstronność i wytrzymałość klasycznego SUV-a czy może dynamiczną elegancję wariantu Coupé.

Audi Q4 Sportback e-tron concept

Wymiary dwóch modeli Q4 są prawie identyczne: przy zewnętrznej długości 4,60 m i wysokości 1,60 m Sportback jest o jeden centymetr dłuższy i bardziej płaski. Oba warianty Q4 są identyczne pod względem szerokości 1,90 m i rozstawu osi 2,77 metra .

Dwa samochody koncepcyjne, które już oferują najwyższej klasy silniki nadchodzącego seryjnego modelu produkcyjnego, również mają tę samą technologię napędu. Dwa silniki elektryczne generują 225 kW mocy wyjściowej systemu w koncepcji e-tron Q4 i Q4 Sportback. Jak to zazwyczaj bywa w Audi, moc przekazywana jest na drogę dzięki napędowi na wszystkie koła quattro. Dzięki doskonałej przyczepności obie wersje Q4 przyspieszają od zera do 100 km/h w zaledwie 6,3 sekundy. Prędkość maksymalna jest ograniczona do 180 km/h.

Technologię koncepcji Q4 e-tron zapewnia modułowa platforma elektryfikacyjna (MEB), która zostanie zintegrowana z wieloma pojazdami elektrycznymi produkowanymi w przyszłości przez Grupę Volkswagen, od klasy kompaktowej do wyższej klasy średniej. Audi Q4 Sportback e-tron concept oferuje wcześniejsze spojrzenie na to, co będzie już siódmym seryjnym pojazdem elektrycznym, który producent wprowadzi do 2021 r.

Audi Q4 Sportback e-tron Concept

Seksowny tył z zewnątrz

Sylwetka Sportback pochyla się w dół do tyłu subtelną i dynamiczną krzywizną. Linia dachu przechodzi w wyraźnie nachylone słupki D i kończy się poziomym spojlerem na poziomie dolnej krawędzi okna. W rezultacie Audi Q4 Sportback wydaje się znacznie dłuższe niż jego siostrzany model Q4 e-tron .

Uderzające szerokie pasmo świateł łączące dwa zespoły lamp z tyłu Audi Q4 Sportback e-tron, zostało zaprojektowane tak, aby odzwierciedlić element koncepcji Audi Q4 e-tron. Widać nawet tutaj, że te dwa modele należą do tej samej rodziny e-tron, ponieważ bliski związek z e-tron Sportback jest oczywisty. Dotyczy to również wnętrza świateł, gdzie znaczny zakres segmentów LED przypomina również element starszego brata. Uderzająca konstrukcja zderzaka z poziomymi listwami i podświetlanym logo e-tron na środku jest elementem, który łączy obie wersje Q4.

Patrząc od przodu, Singleframe z logo marki z czterema pierścieniami identyfikuje koncepcję Q4 Sportback e-tron jako pojazd Audi. Wystarczy spojrzenie, aby zobaczyć, że jest to elektryczne Audi. Podobnie jak pierwsze produkcyjne Audi z napędem elektrycznym, nowy pojazd koncepcyjny ma również strukturalną zamkniętą powierzchnię w szerokiej, prawie pionowej ośmiokątnej ramie zamiast tradycyjnej strapy chłodnicy.

Audi Q4 Sportback e-tron Concept

Wyraźnie wymodelowane błotniki wszystkich czterech kół są kolejną klasyczną cechą Audi, która wyróżnia markę, począwszy od legendarnego oryginalnego quattro z 1980r. Podkreślenie obszaru wahacza między osiami, gdzie znajduje się akumulator, a tym samym napęd tego SUV-a, jest typową cechą e-tron. Duże 22-calowe koła nie pozostawiają wątpliwości co do potencjału najnowszego członka rodziny Audi.

Q4 Sportback e-tron został pomalowany na nowy kinetyczny szary kolor, jasny metaliczny i perłowy kolor, który nabiera wyraźnego zielonkawego odcienia w zależności od kąta padania światła. Natomiast dolne części nadwozia są pomalowane na ciemnoszary kolor. Ta segmentacja podkreśla szerokość i orientację poziomą architektury pojazdu.

Poczucie przestronności – wnętrze

Dzięki swoim wymiarom koncepcyjne Audi Q4 Sportback e-tron zajmuje miejsce w czołówce klasy kompaktowej. Wymogi drogowe kwalifikują elektrycznego SUV-a do grona aut wszechstronnych. Natomiast pod względem wnętrza rozstaw osi wynoszący 2,77 metra, stawia go o co najmniej jedną klasę wyżej. Ponieważ nie ma tunelu transmisyjnego ograniczającego przestrzeń, koncepcyjne Q4 Sportback e-tron oferuje nieoczekiwaną przestronność i komfort, szczególnie pod względem miejsca na nogi z przodu i z tyłu.

Kolorystyka podkreśla poczucie przestronności. Podczas gdy jasne, ciepłe kolory dominują w górnej części kabiny, ciemny dywan w części podłogowej zapewnia kontrast. Podsufitka, słupki okienne oraz górna część relingu drzwi i deski rozdzielczej są wyposażone w białe i beżowe tkaniny z mikrofibry.

Zrównoważony rozwój jest najwyższym priorytetem nie tylko pod względem napędu elektrycznego w Audi Q4 i Q4 Sportback, dotyczy to również materiałów – wykładzina podłogowa wykonana jest z materiałów pochodzących z recyklingu. Zamiast chromowanych metalowych ramek dekoracyjnych, powierzchnie pokryte są wysokiej jakości wielowarstwowym wykończeniem. Malowana matowy pleksi, tworzy intensywny efekt głębokości. Cztery siedzenia ze zintegrowanymi zagłówkami są tapicerowane wygodnym materiałem Alcantara wyprodukowanym z wyjątkową dbałością o wykonanie.

Audi Q4 Sportback e-tron Concept

Wyświetlacz wirtualnego kokpitu Audi z najważniejszymi elementami wyświetlającymi prędkość, poziom naładowania i nawigację, znajduje się za kierownicą. Wielkoformatowy wyświetlacz head-up z funkcją rozszerzonej rzeczywistości to nowa funkcja. Może wyświetlać ważne informacje graficzne, takie jak strzałki kierunkowe do skrętu, bezpośrednio na drodze.

Panele sterowania zaprojektowane jako elementy dotykowe na ramionach kierownicy, mogą być używane do wybierania funkcji z których często korzystamy. Nad konsolą środkową znajduje się 12,3-calowy ekran dotykowy, za pomocą którego można wyświetlać i obsługiwać funkcje informacyjno-rozrywkowe oraz ustawienia pojazdu. Jest pochylony w stronę kierowcy, aby ułatwić obsługę. Pasek przycisków do sterowania klimatyzacją znajduje się pod nim.

Ponieważ konsola środkowa nie musi pomieścić elementów funkcjonalnych, takich jak dźwignia zmiany biegów lub elementy uruchamiające hamulec ręczny, została zaprojektowana jako przestronny schowek, który obejmuje ładowarkę do telefonu komórkowego. Wysokiej jakości konstrukcja jest wyposażona w poziomy obszar, w którym zintegrowany jest przycisk wyboru trybu transmisji i który służy również jako osłona przedniej części konsoli. Oprócz tradycyjnego dolnego przedziału do przechowywania, drzwi dają teraz możliwość przechowywania butelek w specjalnie uformowanej górnej części, gdzie są łatwo dostępne.

Wydajność: układ napędowy i zawieszenie

Modułowa platforma elektryfikacyjna (MEB) oferuje szeroki zakres wariantów napędu i poziomów mocy. Wydajna wersja napędu elektrycznego jest zainstalowana w koncepcji Audi Q4 Sportback e-tron. Oś przednia i tylna są napędzane silnikiem elektrycznym – ten Q4 Sportback to napęd quattro. Nie ma mechanicznego połączenia między osiami. Zamiast tego sterowanie elektroniczne zapewnia optymalną koordynację rozkładu momentu obrotowego i robi to w ułamku sekundy. Dzięki temu SUV Coupé osiąga optymalną przyczepność w każdych warunkach pogodowych i na każdym rodzaju nawierzchni.

W większości przypadków koncepcja Q4 Sportback e-tron wykorzystuje głównie tylny silnik elektryczny. Ze względu na wydajność, moment napędowy rozkłada się zasadniczo z odchyleniem tylnej osi.

Jeśli kierowca potrzebuje więcej mocy, niż może dostarczyć tylny silnik elektryczny, elektryczny napęd na wszystkie koła wykorzystuje przedni silnik asynchroniczny, aby odpowiednio rozdzielić moment obrotowy na przednią oś. Dzieje się to również w sposób przewidywalny, nawet zanim poślizg wystąpi w oblodzonych warunkach, podczas szybkiego pokonywania zakrętów lub gdy samochód jest nadsterowny lub podsterowny.

Audi Q4 Sportback e-tron Concept

Silnik elektryczny z tyłu ma moc wyjściową 150 kW i generuje moment obrotowy 310 Nm. Z przodu znajdziemy silnik o mocy do 75 kW i 150 Nm. Moc systemu wynosi 225 kW. Akumulator w podłodze pojazdu przechowuje 82 kWh, co pozwala na pokonanie dystansu przekraczającego 450 kilometrów zgodnie ze standardem WLTP. Akumulator jest ładowany maksymalnie mocą 125 kilowatów. Osiągnięcie 80 procent całkowitej pojemności zajmuje zatem niewiele ponad 30 minut.

Jednak przepis na ten doskonały asortyment obejmuje znacznie więcej niż tylko akumulator o dużej pojemności. Podobnie jak pierwszy członek rodziny, Audi Q4 Sportback prezentuje się również jako wirtuoz wydajności, zaczynając od niskiego oporu aerodynamicznego nadwozia, którego współczynnik oporu wynosi 0,26, a zatem 0,01 poniżej współczynnika oporu Q4 e-tron SUV. Kompaktowa linia produktów elektrycznych ma również wyrafinowaną strategię odzyskiwania energii, nie wykluczając możliwości optymalizacji swojego zakresu. Przyczynia się do tego również złożone zarządzanie temperaturą napędu i akumulatora, które obejmuje pompę ciepła CO2.

Sportowe, precyzyjne prowadzenie

Kluczowym czynnikiem dla sportowego charakteru i wyjątkowej dynamiki jest niskie i środkowe położenie, w którym instalowane są elementy napędu. System akumulatorów wysokiego napięcia jest optymalnie dopasowany do wymiarów Audi Q4 Sportback i znajduje się między osiami w postaci płaskiego, szerokiego bloku pod kabiną pasażerską. System akumulatorów waży 510 kilogramów. Środek ciężkości koncepcyjnego Audi Q4 Sportback e-tron znajduje się zatem na zbliżonym poziomie do sedana z konwencjonalnym układem napędowym.

Rozkład obciążenia osi jest idealnie zrównoważony w stosunku prawie 50:50. Przednie koła konceptu Q4 Sportback e-tron są prowadzone na osi MacPhersona z adaptacyjnymi amortyzatorami. Z tyłu znajduje się oś wielowahaczowa z oddzielnymi sprężynami i adaptacyjnymi amortyzatorami.

Modułowa platforma elektryfikacyjna MEB

MLB, MQB – modułowa platforma podłużna i modułowa platforma boczna:

Te komponenty do projektowania pojazdów stanowią wspaniałą historię sukcesu we wszystkich segmentach Audi i Grupy Volkswagen. Poprzednie platformy zostały zaprojektowane głównie z myślą o silnikach spalinowych.

Nowości w modułowej platformie elektryfikacyjnej:

Została zaprojektowana specjalnie dla samochodów z elektrycznym układem napędowym. Osie, napędy, rozstawy osi i interakcja między wszystkimi elementami są wybierane i dostosowywane specjalnie do e-mobilności.

Audi Q4 Sportback e-tron Concept

Umiejscowienie akumulatorów o dużej pojemności i ich geometria mogą być zatem zoptymalizowane bez konieczności ustępstw w stosunku do innych koncepcji napędu, które zawsze należy brać pod uwagę w MLB i MQB.

Jednocześnie MEB otwiera ogromny potencjał synergii. Platforma ta służy przede wszystkim jako podstawa dla samochodów elektrycznych w segmencie A o dużej pojemności. Pozwala to wspólnie opracowywać najlepsze dostępne technologie różnych marek i stosować je w wielu różnych samochodach elektrycznych. W ten sposób MEB pomaga przełamać mobilność elektryczną, nawet w szczególnie wrażliwym na cenę segmencie kompaktowym.

E-inicjatywa: ponad 20 modeli z napędem elektrycznym do 2025 r

Marka z czterema pierścieniami rozpoczęła ofensywę elektryczną wraz ze światową premierą całkowicie elektrycznego SUV-a Audi e-tron, we wrześniu 2018 r. Do 2025 r. Audi zaoferuje ponad 20 samochodów z napędem całkowicie elektrycznym na najważniejszych rynkach na całym świecie, chcąc osiągnąć około 40 procent sprzedaży dzięki modelom zelektryfikowanym. SUV-y w tym portfolio obejmują e-tron i e-tron Sportback. Ponadto dostępna będzie gama modeli o klasycznym układzie nadwozia, takich jak Avant i Sportback. Oferta obejmie każdy odpowiedni segment rynku, od klasy kompaktowej po luksusową.

Źródło i zdjęcia: Audi AG

Ostatnie wpisy

Audi prezentuje e-tron FE07 na Mistrzostwa Świata Formuły E.

Od zera do setki w zaledwie 2,8 sekundy, ponad 95 procent więcej wydajności dla całego samochodu i każdego komponentu, który jest gotowy na nawet...

Audi udoskonala linię produktów e-tron

Szybsze ładowanie, większy komfort za kierownicą - Audi systematycznie ulepsza swoje modele e-tron. W pełni elektryczny e-tron oraz e-tron Sportback, otrzymają szereg nowych elementów...

Audi zwycięża w pięciu kategoriach konkursu Auto Trophy

Zwycięstwo w pięciu kategoriach: Audi odniosło wielki sukces dzięki czytelnikom niemieckiego magazynu motoryzacyjnego Auto Zeitung - Auto Trophy 2020. A1 Sportback, A3 Sportback, Q2,...

Audi TTS Competition plus czyli sportowa atrakcja

W gamie TT pojawiła się właśnie wzmocniona wersja sportowego wariantu TTS oraz nowa wersja specjalna. Nowy wariant „Bronze Selection” dla TT i TTS emanuje...

Musisz przeczytać

Ringhouse – dom prawdziwego pasjonata Audi

Karina Wiciak ze studia Wamhouse dzieli się swoim najnowszym projektem, który nawiązuje do serii domów inspirowanych słynnymi logo.  Najnowsze wcielenie, nazwane Ringhouse, inspirowane jest symbolem niemieckiego producenta samochodów Audi. Projekt...

Audi Q2 – mały, a z klasą

Audi Q2 to nowość w ofercie producenta z Ingolstadt. Powstało gdy wydawałoby się, że nie ma już miejsca na kolejny model w rodzinie Q....

Audi Personality #1 – Audi A6 C7

Audi swoją nazwę zawdzięcza Augustowi Horch - założycielowi marki. W 1909 roku musiał opuścić firmę w Zwickau, a sąd stwierdził, że nie może już...

Audi RS6 C8 po kuracji wzmacniającej

Nowe Audi RS6 C8 to naprawdę imponujący samochód. Zmieścisz do niego rodzinę i zapakujesz bagaże na długie wakacje, a na autostradzie możesz cieszyć się wyjątkowymi osiągami. Podwójnie turbodoładowany 4-litrowy...

Audi Personality #2 – RS6 C8

Ile na świecie marek, tylu znajdziecie wielbicieli każdej z nich. Czasami przypadek sprawia, że twoje serce zacznie bić mocniej za kierownicą samochodu, którego wcześniej...