czwartek, 28 marca, 2024

Rodzina Audi RS

Modele Audi RS opracowane przez Audi Sport GmbH, są najbardziej sportową awangardą w danej rodzinie modeli. Ich silny charakter polega na różnorodności stylistycznej, przydatności do codziennego użytku, doskonałych osiągach i fascynujących wrażeniach z jazdy.

Ta postać jest wykuta dzięki namiętnej i precyzyjnej pracy stylistów i inżynierów testowych, którzy wykonują prace rozwojowe, a następnie doskonalą się podczas licznych jazd testowych na całym świecie. Poniżej przyglądamy się kulisom prac związanych z tworzeniem modeli RS.

audi r8

Północna pętla Nürburgring jest legendą toru wyścigowego. 20 kilometrów 832 metry ciągłej walki. Każdy kilometr to prawdziwe wyzwanie: „Gaz do dechy” na Fuchsröhre, dynamiczne przyspieszenie na Karussell i skok do przodu na Pflanzgarten. Ponad 80 procent trasy pokonuje się przy największej prędkości. Maksymalne obciążenie w przyśpieszonym tempie. Każdy kilometr tutaj, jest jak wiele kilometrów na normalnych drogach. Test wytrzymałości na ośmiu tysiącach kilometrów na Nordschleife, odpowiada cyklowi życia samochodu. Ze względu na wysokie wymagania stawiane pojazdom na Pętli Północnej, jest swoistym punktem odniesienia dla każdego samochodu sportowego. Każdy, kto przejdzie test tutaj, poradzi sobie na każdej drodze świata.

Nawet doświadczonemu kierowcy, Pętla Północna, dużo mówi o jego samochodzie. O jego mocnych i słabych stronach, o precyzyjnym sterowaniu w celu osiągnięcia jak najkrótszych czasów okrążenia, a przede wszystkim o jego jakości, w najtrudniejszych warunkach. To sprawia, że ​​Nordschleife jest jedną ze stałych gwiazd na firmowym rynku prac rozwojowych i testowych Audi Sport GmbH.

audi rs

Frank StipplerEkspert od Pętli Północnej pracuje dla Audi Sport

Jednym z najlepszych ekspertów od „Green Hell” jest Frank Stippler. 45-latek, urodzony w Kolonii, mieszka w Eifel i jest związany z historią Audi Sport jak żaden inny kierowca. Do jego największych sukcesów należą zwycięstwa w 24-godzinnym wyścigu w Spa (2012r) i na Nürburgring (2012t i 2019t). Od samego początku Stippler uczestniczył w testach samochodu wyścigowego klasy GT3 – Audi R8 LMS, który został po raz pierwszy wprowadzony w 2009 roku. Oprócz umiejętności kierowcy wniósł także wiedzę inżyniera. Od tego czasu samochody wyścigowe, które zostały zbudowane dla klientów zewnętrznych oraz inne samochody sportowe Audi, nie powstaną bez jego udziału. Dotyczy to zarówno modeli RS, jak i modelu R8, który został gruntownie odmłodzony na początku 2019 roku i jest dostępny w wersjo Coupé i Spyder oraz jako R8 V10 RWD z napędem na tylne koła.

audi rs3

Najnowszym sukcesem Stipplera jest rekord okrążenia na Nordschleife, który został ustanowiony za kierownicą RS Q8 jesienią 2019 r. Wskazówka stopera zatrzymała się po 7: 42.253 minutach, co potwierdził notariusz. W ten sposób profesjonalny kierowca z Kolonii pobił rekord seryjnych SUV-ów o 12 sekund. Rekord nie był celem prac rozwojowych, ale wciąż wyraźnym dowodem na dynamizm, jaki oferuje najbardziej sportowy model Q.

Oliver Hoffmann: „Pętla Północna to decydujący test na wytrzymałość“

„W naszej pracy, Nordschleife jest najlepszym testem wytrzymałościowym” – wyjaśnia Oliver Hoffmann, szef Audi Sport GmbH. „Każdy nowy model RS pokonuje tutaj co najmniej osiem tysięcy kilometrów. Trasa zapewnia nam szczegółowe informacje na temat wytrzymałości poszczególnych elementów w ekstremalnych warunkach i właściwościach zawieszenia. Przy RS Q8 skupiono się przede wszystkim na regulacji sprężyn, amortyzatorów i elektronicznego ESP System stateczności, a także określenie charakteru elektromechanicznego, aktywna stabilizacja nachylenia pojazdu i sportowy mechanizm różnicowy.”

audi rs5

Co odróżnia najszybszy SUV spod znaku czterech pierścieni? „RS Q8 łączy ponadprzeciętne osiągi i wyjątkowy design z wszechstronnością SUV-a i spełnia najwyższe wymagania jakościowe Audi” – wyjaśnia Hoffmann. „Modele RS mają wyjątkowy, mocny charakter: najwyższą, spontanicznie wydobywaną wydajność – praktycznie dostępną na żądanie: zawsze i wszędzie, ale także zapewniającą niezawodność na długich trasach.” Jest to ważne, ponieważ wielu kierowców RS korzysta z samochodu zarówno w podróży służbowej, pokonując dziesiątki tysięcy kilometrów rocznie jak i na przykład podczas zakupów. „W każdym RS są zawsze zarówno dr Jekyll, jak i Mr Hyde. Ważne jest, aby każdy kilometr – niezależnie od tego, jak jedziemy – był wspaniałym doświadczeniem, dzięki zapierającym dech w piersiach stylowi, szlachetnemu ogólnemu wrażeniu i doskonałej jakości „mówi Oliver Hoffmann, który kieruje całym działem rozwoju w Audi w Neckarsulm.

12 modeli w ofercie: trwa ofensywa RS

Ofensywa RS trwa nadal w najlepszym wydaniu. Audi Sport GmbH, ma już 12 modeli RS w swoim asortymencie: RS 3 w Sportback i Sedan, RS 4 Avant, RS 5 w Coupé i Sportback, RS 6 Avant, RS 7 Sportback, TT RS w wersjach Coupé i Roadster, RS Q3 i RS Q3 Sportback i RS Q8. Osiem z tych modeli wprowadzono na rynek dopiero w 2019 roku. Audi Sport GmbH ma o wiele więcej pomysłów do zrealizowania w najbliższej przyszłości. Modele RS, będą wzbogacać ofertę w obrębie danej serii stosunkowo szybko od wprowadzania na rynek modeli w wersji podstawowej. Oznacza to, że ich właściwości powinny być zdefiniowane bardzo wcześnie, a prace rozwojowe powinny być prowadzone równolegle z pracami nad serią, na której są oparte. Oprócz stylistyki, silnik i zawieszenie są w centrum uwagi inżynierów. Sportowe DNA musi być podkreślone w każdym Audi.

audi rs6

Jednym z głównych celów pracy jest wydajność dostosowana do aktualnych wymagań. W modelach RS 6 Avant, RS 7 Sportback i RS Q8 lista komponentów wykorzystywanych przez inżynierów projektu obejmuje również zaawansowany układ Mild Hybrid wbudowany w 48-woltowy układ elektryczny. W przypadku silnika V8 TFSI – system cylindrów odłączanych na życzenie (COD) Oczywiście rozwiązania te należy wdrożyć w sposób typowy dla modeli RS. „Dostrajanie” to magia na długiej ścieżce rozwoju każdego modelu RS. „Niepowtarzalny charakter wykuto w pełnej spójności pracy nad szczegółami. Kompleksową koncepcję można stworzyć tylko dzięki dużemu doświadczeniu i intuicji”, podkreśla Oliver Hoffmann.

30 razy wokół świata: program testowy Audi RS Q8 – ale nie tylko tego modelu RS

Inżynierowie Audi Sport GmbH, którzy są odpowiedzialni za testowanie RS Q8, byli na drodze od prawie dwóch lat. Pojazdy rozwojowe i prototypy, pokonały ponad 1,2 miliona kilometrów, co odpowiada 30-krotnemu okrążeniu kuli ziemskiej. Jazda testowe odbywały się w Finlandii, Szwecji, Francji, Włoszech, Południowej Afryce, Chinach i USA. Były prowadzone na torach wyścigowych, ale także na innych, bardzo różnych nawierzchniach.

audi rs7

Tory testowe, takie jak nachylony i idealnie okrągły tor testowy dla superszybkich samochodów w Nardò na południu Włoch, zostały użyte do przetestowania wytrzymałości wszystkich komponentów przy niezmiennie dużej prędkości. Z drugiej strony w Skandynawii, lód i śnieg oferowały najlepsze warunki, aby dać systemom zawieszenia i regulacji „końcowy szlif” pod względem czasu reakcji. Na śliskich powierzchniach zauważalne były odczuwalne efekty, już po niewielkich zmiany w ustawieniach. Ciepło i wysokość w Afryce Południowej stanowiły szczególne wyzwanie dla klimatyzacji, chłodzenia silnika i rozwijaniu mocy.

Inspirowana samochodem wyścigowym: stylistyka modeli RS

Modele RS są dynamiczną awangardą modeli Audi. Wystarczy spojrzeć na wyjątkowo wyrazisty wygląd zewnętrzny. Jest w dużej mierze inspirowany sportem motorowym. Łączy fajną ekonomię z dynamicznym nastawieniem. Najwyższa wydajność w sporcie motorowym wymaga bardziej ekstremalnych form elementów konstrukcyjnych. Zgodnie z zasadą „forma podąża za funkcją”, oczywiste jest, że zastosowanie wysokowydajnych technologii sportów motorowych znajduje również odzwierciedlenie w wyglądzie modeli RS.

audi rs q8

W wielu modelach RS, punktem umiejscowienia i proporcji osłony chłodnicy Singleframe jest model R8. Jednak atrapa jest szersza i niższa dla RS, niż dla modeli siostrzanych, a zamiast chromowanych elementów dominuje sportowa czerń. W niektórych modelach między osłoną chłodnicy a maską,, znajdują się poziome szczeliny, przypominające legendarny model: Audi Sport quattro z 1984 r. Masywne wloty powietrza i duże eliptyczne rury wydechowe układu wydechowego ucieleśniają osiągi silników turbo. Nadwozie RS wygląda bardziej ekskluzywnie, co najlepiej widać w Audi RS 6 Avant. Jest on o 80 mm szerszy niż model podstawowy, a jego błotniki, takie jak tylne drzwi, boki, przód i maska, są obrysowane w sposób charakterystyczny dla modeli RS. Tylko przednie drzwi, dach i pokrywa bagażnika nie zostały zmienione. Nadkola tego Avanta skrywają koła o średnicy do 22 cali, a w RS Q8 felgi mają nawet 23 cale.

Warsztat i mistrzowskie narzędzia: najwyższa jakość już podczas prac rozwojowych

Bezkompromisowa, maksymalna jakość Audi dotyczy każdego z wielu ekskluzywnych rozwiązań. „Nasi klienci wymagają najlepszych produktów na rynku”, kontynuuje Oliver Hoffmann. „Aby sprostać tym wysokim oczekiwaniom, zatrudniamy najlepszych specjalistów i zespoły projektowe.” Specjalne warsztaty RS, odgrywają ważną rolę w procesie rozwoju, w którym pierwsze modele serii są montowane ręcznie. W tym momencie, usługi zapewnienia jakości od Audi mają już duży wpływ na kolejny pojazd seryjny. Pracownicy montują całą karoserię RS na precyzyjnych narzędziach pomiarowych wykonanych z aluminium – wzornikach. Aby dopasować pozycje wszystkich powierzchni i ich połączeń z dokładnością do jednej dziesiątej milimetra, projektanci stosują najnowocześniejsze metody pomiarowe, takie jak skanery laserowe, które rejestrują kilka milionów punktów pomiarowych na powierzchni części. Jest to korzystne z punktu widzenia aerodynamiki, a także atrakcyjności wizualnej każdego RS.

audi ttrs

Cztery lokalizacje: produkcja modeli RS

Modele RS są produkowane w czterech fabrykach. RS 3 Sportback, RS 3 Sedan, RS 4 Avant, RS 5 Coupé i RS 5 Sportback zjeżdżają z linii montażowej w fabryce Audi w Ingolstadt. RS 6 Avant i RS 7 Sportback są produkowane w fabryce w Neckarsulm. TT RS w Coupé i Roadster, RS Q3 i RS Q3 Sportback są produkowane w węgierskim zakładzie w Győr. RS Q8 pochodzi ze Słowacji z fabryki w Bratysławie. Wszystkie modele RS są produkowane na tych samych liniach co modele siostrzane. Etap montażu, w którym zawieszenie i napęd są połączone z nadwoziem, jest szczególnie skomplikowany w przypadku modeli z silnikiem V8. Ponadto istnieją elementy specyficzne dla RS, takie jak układ wydechowy, zderzaki i koła. Dwucyfrowa liczba egzemplarzy RS ​​6 Avant i RS 7 Sportback, powstaje codziennie w Neckarsulm. Każdy z nich jest testowany w warunkach drogowych przed przekazaniem klientowi.

Zakład „Böllinger Höfe” znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie zakładu Neckarsulm, w którym znajduje się Audi Sport GmbH. Produkowane są tutaj samochody sportowe z rodziny R8. Większość z nich jest wykonywana ręcznie. Wkrótce zostanie dodany model z napędem wyłącznie elektrycznym – Audi e-tron GT.

Źródło i zdjęcia: Audi AG

Ostatnie wpisy

Musisz przeczytać