Jest wtorkowy wieczór, a ja zmierzam w kierunku stolicy, by jeszcze raz stanąć twarzą w twarz z wizją przyszłości motoryzacyjnej producenta z Ingolstadt.
Pierwszy raz ten koncept pojawił się we Frankfurcie w 2017 r. podczas tamtejszego Motor Show.
Audi Elaine, a w zasadzie EIAIne to concept, którego sylwetka nawiązuje do tej znanej z SUV coupe. Rozstaw osi 2,93 metra, stawiają go najbliżej Audi A7 w segmencie C. Wrażenie robią 23 calowe koła zaprojektowane tak, by wzornictwem nawiązywać do agresywnego wyglądu nadwozia. Bryła nadwozia jest imponująca, a uwagę skupia na sobie fantastycznie zaprojektowana technologia oświetlenia samochodu.
Moduły Matrix LED sterowane cyfrowo zarówno z przodu jak i z tyłu, zapewniają wysoką wydajność świetlną. To co jest niezmiernie fascynujące, to to, że projektory Minuscule Digital Matrix tworzą na drodze dynamiczny układ komunikacji z otoczeniem zmieniając światło. Pozostali użytkownicy dróg mogą być informowani w jakim trybie porusza się pojazd i kiedy na przykład porusza się autonomicznie.
Prezentacja modelu niestety nie zawierała w sobie prezentacji wnętrza modelu czy prezentacji technologii oświetleniowej. Cieszy jednak fakt, że tak rzadki rarytas można było zobaczyć w Polsce z tak bliska. To co w nim budzi zainteresowanie dotyczy niewątpliwie technologii w jakie go wyposażono. Hasło przewodnie spotkania brzmiało – Zajrzyj w przyszłość, więc zaglądamy.
Audi Elaine wyposażono w trzy silniki elektryczne o zasięgu 500 km. Jeden z nich znajduje się na przedniej osi, dwa na tylnej. Napędzają one wszystkie koła w typowym stylu dla Audi. W czasie 4,5 sekundy prototyp osiąga prędkość 100 km/h. Model jest pokazowym jeżeli chodzi o zastosowanie funkcji zwiększających możliwość testowania pilotażowych systemów asystujących i systemów jazdy. Wszystko to zapewnia zamontowany z tyłu zaawansowany kontroler ZFas.
Procesor ma większą moc obliczeniową i udoskonalone czujniki o większej precyzji i zasięgu. W zasadzie Elaine to twój pilot na autostradzie, który na dłuższych dystansach odciąży kierowcę. Prędkości umożliwiające taką jazdę to zakres od 60 do 130 km/h. To nie koniec jego umiejętności, bowiem potrafi zmienić pas by później na niego wrócić czyli wykonać manewr mijania, niezależnie od udziału osoby za kierownicą, co oczywiście nie znaczy, że kierowca w dowolnym momencie nie może przejąć inicjatywy.
W nazwie tego ciekawego prototypu znajdziecie litery AI – to nic innego jak określenie sztucznej inteligencji. Połączenie mobilności i infrastruktury, sprawia że staje się możliwe by Twój samochód samodzielnie zaparkował w wielopiętrowym garażu zupełnie sam. Inteligencja pozwala mu również na znalezienie wolnego miejsca i dokładne wjechanie do niego. W każdej ze stref AI mają istnieć tzw. strefy przekazania, gdzie kierowca wsiada i wysiada ze swojego samochodu.
Aplikacje będą pomocne w śledzeniu poczynań naszego mądrego towarzysza. To nie wszystko, bo będą mostem komunikacyjnym pozwalającym na zlecaniu kolejnych zadań. Elaine to już nie tylko maszyna, to inteligencja która pozwala na komunikowanie się ze światem zewnętrznym i w zasadzie odbieram to jak tworzenie więzi pomiędzy światem kierowcy, a światem pojazdu, gdzie pomiędzy nimi dotychczas była przepaść.
Elaine to Twój osobisty asystent (PIA), który łączy ze sobą dane z samochodu, dane dotyczące kierowcy, raporty drogowe i informacje z Internetu. Mało tego, potrafi reagować na sygnały głosowe i wykorzystuje dostosowane algorytmy do komunikacji autonomicznej i adaptacyjnej z użytkownikiem.
PIA pozwala na poznanie kierowcy, obserwując jego wzorzec zachowania. To pozwoli mu później na odpowiednie do upodobań sterowanie nawigacją, wyborem muzyki, wyborem żądanej usługi Audi connect, klimatyzacją, propozycją miejsca parkingowego lub utrzymaniem regularnej odległości do pojazdów jadących przed pojazdem.
Zastosowany na pokładzie Elaine projekt Fit driver czyni to co zwykliśmy oglądać w pozycjach filmowych z gatunku fantastyki. Nasz pojazd staje się empatyczny, gdy w duecie ze znajdującym się na naszym nadgarstku urządzeniem ma możliwość zbierania danych na temat naszego samopoczucia np. temperatury ciała czy tętna. Jeśli np. Audi Fit Driver wykryje zwiększone obciążenie lub zmęczenie, systemy pojazdu dostosowują się odpowiednio w sposób relaksujący, witalizujący lub ochronny.
Dzięki inteligentnym algorytmom system coraz lepiej poznaje kierowcę, który może po raz pierwszy aktywnie zmniejszyć stres i poprawić koncentrację. Brzmi przerażająco? Jako fanka fantastyki powiem, że to fascynujący świat przyszłości. W zasadzie mój nie inteligentny model Audi A4 zawsze był dla mnie czymś więcej niż zwykłym kawałkiem blachy, cudownie byłoby móc więc kiedyś doświadczyć tego na wyższym poziomie – czyli odczuwając jego troskę o moje samopoczucie i komfort.
Zastanawiające jest jedno – czy nie zdarzy się nam kiedyś, że pojedziemy tam gdzie właśnie on chciałby nas zabrać, a nie tam dokąd pierwotnie zmierzaliśmy. Powie Ci, że wyczuwa Twój zły nastrój czy smutek, włączy ulubiony kawałek i zawiezie cię w ulubione miejsce na najpiękniejszy moment kończący dzień, gdy słońce chowa się za horyzontem. Do tej pory robiliśmy to sami. Co przyniesie przyszłość?
Patrząc w „oczy” Audi Elaine wiem, że będzie to fascynująca przygoda, bo przecież codziennie tworzymy swój wspólny osobisty dziennik mierzony kilometrami z naszymi czterema pierścieniami.
Dziękuję Audi City Warszawa, za możliwość uczestniczenia w oficjalnej prezentacji prototypu Audi Elaine w Polsce.
Kilka danych technicznych:
- Długość 4,90 metra
- Szerokość 1,98 metra
- Wysokość 1,53 metra
- Rozstaw osi 2,93 metra
- Zasięg – 500 km
- Moc 496KM