piątek, 19 kwietnia, 2024

Audi e-tron. Co decyduje o wydajności i zasięgu?

Mając w swojej gamie modele Audi e-tron i Audi e-tron Sportback, marka spod znaku czterech pierścieni, może sobie pozwolić na urzeczywistnianie idei elektrycznych podróży na duże odległości.

Wynika to częściowo z opracowania unikalnej funkcji w środowisku konkurencyjnym – odpowiedniej krzywej ładowania. Dlatego kierowcy całkowicie elektrycznych modeli Audi mogą skorzystać z szybkiego ładowania, ponieważ podczas całego procesu można zapewnić do 150 kW mocy ładowania.

Dzieje się tak, ponieważ zaawansowany system zarządzania temperaturą akumulatorów litowo-jonowych umożliwia ładowanie z dużą prędkością i mocą. Aby poprawnie ocenić codzienną użyteczność samochodów osobowych, klienci powinni wziąć pod uwagę nie tylko nominalną maksymalną moc ładowania, ale także jej prędkość.

Audi e-tron HPC

Ładowanie samochodów elektrycznych odbywa się zwykle w domu lub w pracy. Czynnik czasu zwykle nie odgrywa tutaj istotnej roli. Natomiast każda minuta liczy się na długich trasach, dlatego szybkie ładowanie jest niezbędne. W tej sytuacji samochód powinien być gotowy na kolejny etap podróży, po optymalnie krótkiej przerwie. Oceniając właściwości samochodu elektrycznego, wielu klientów zwraca szczególną uwagę na maksymalną pojemność ładowania.

Z tej wartości można jednak korzystać tylko w ograniczonym zakresie, jeśli samochód ma zostać podłączony do terminala stacji szybkiego ładowania. Aby proces ten trwał jak najkrócej, kluczowa jest prędkość ładowania (kWh/min. ładowania). Krótko mówiąc, wysoka wydajność ładowania musi być dostępna tak długo, jak to tylko jest możliwe. To właśnie przekonuje klientów, do zakupu modeli z serii e-tron.

Dzięki wysokiej mocy ładowania, Audi e-tron zajmuje wiodącą pozycję wśród konkurencji – nawet jeśli na rynku, istnieją inne modele o nominalnie wyższej wydajności. Różnica tkwi w szczegółach: szybkość ładowania HPC (High Power Charging) w porcie ładowania, która ma zapewnić najwyższą możliwą moc wyjściową, może być warunkiem koniecznym, ale niekoniecznie kluczowym.

audi etron baterie

Jednak duże zużycie energii jest ważne, dla dużej części procesu ładowania baterii. Jeśli samochód jest ładowany z maksymalną wydajnością przez stosunkowo krótki czas i musi wcześniej obniżyć swoje osiągi, prędkość ładowania również zostanie zmniejszona – tj. przez pewien czas akumulator jest ładowany z maksymalną mocą.

Dzięki idealnej krzywej ładowania z maksymalną dostępną mocą przez długi czas, czas ładowania jest ważnym kryterium wydajności i ostatecznie gwarantuje krótki postój na terminalu ładującym. Średnie zużycie energii zależy również od tego, ile „zasięgu” można naładować w określonym czasie, na przykład w ciągu dziesięciu minut.

Audi e-tron 55 wykorzystuje swoje koncepcyjne zalety dla krzywej ładowania: krzywa terminala HPC o mocy 150 kW charakteryzuje się wysoką ciągłością. W idealnych warunkach samochód ładuje się przy maksymalnej wartości progowej wyjściowej od 5% do 70%, zanim inteligentne zarządzanie akumulatorami zmniejszy prąd. Jest to główna różnica w stosunku do innych koncepcji, które zwykle osiągają pełną moc wyjściową tylko przez krótki czas – u szczytu procesu ładowania i znacznie zmniejszają swoją moc, zanim osiągną próg ładowania wynoszący 70%.

audi etron chłodzenie bterii

Koncepcja Audi oferuje ogromną przewagę w codziennym użytkowaniu: jeśli klient chce pokonać dystans około 110 kilometrów, spędza mniej niż 10 minut na stacji ładującej. Audi e-tron 55, osiąga 80% naładowania po około 30 minutach. Chociaż ze względów technicznych ładowanie pozostałych 20 procent akumulatora litowo-jonowego trwa znacznie dłużej, pełne naładowanie (od 5% do 100%) na terminalu HPC zajmuje tylko około 45 minut, co jest bardzo wyjątkowym osiągnięciem, w bardzo konkurencyjnym środowisku.

Akumulator litowo-jonowy znajdujący się w Audi e-tron 55 ma pojemność brutto 95 kWh (86,5 kWh netto) i ma długą żywotność. Zaawansowany system zarządzania temperaturą stanowi podstawę zrównoważonej wydajności i trwałości. Dzięki chłodzeniu cieczą, temperatura akumulatora pozostaje w optymalnym zakresie od 25 do 35 stopni Celsjusza, nawet w niesprzyjających warunkach lub w niskich temperaturach otoczenia. 22 litry płynu chłodzącego krążą w czterech obwodach (łącznie 40 metrów przewodów). Podczas ładowania prądem stałym o mocy 150 kW zimny płyn chłodzący, odbiera ciepło powstałe w wyniku wewnętrznego oporu elektrycznego akumulatora.

audi etron wykres ładowania

Rdzeń układu chłodzenia, składa się z wytłaczanych profili, które zostały przymocowane do układu akumulatora od dołu. Nowo opracowany klej termo przewodzący, łączy układ chłodzenia z obudową akumulatora. Specjalny wypełniacz szczelinowy – żel przewodzący ciepło – umożliwia pełny kontakt między obudową, a umieszczonymi w niej modułami ogniw.

Żel wypełnia wszystkie szczeliny między elementami i równomiernie przenosi ciepło odpadowe wytwarzane przez ogniwa przez obudowę akumulatora bezpośrednio do chłodziwa. Oddzielenie elementów w przestrzeni, zwiększa bezpieczeństwo systemu. Dodatkowym pozytywnym efektem tej skomplikowanej konstrukcji jest wysoka wytrzymałość podczas wypadku.

audi etron gniazdo ładowania

Źródło i zdjęcia: Audi AG

Ostatnie wpisy

Musisz przeczytać