sobota, 27 kwietnia, 2024

Audi prezentuje najnowszą wersję modelu SQ5 TDI

Bardziej dynamiczny, sportowy i wydajniejszy: zoptymalizowane Audi SQ5 TDI prezentuje się teraz jeszcze bardziej imponująco. Jego trzylitrowy silnik wysokoprężny V6 o mocy 341KM, łagodnie i dynamicznie rozwija swój moment obrotowy. Wygląd zewnętrzny podkreśla sportowy charakter tego SUV-a. Opcjonalnie dostępne są tylne światła z technologią cyfrową OLED. Pierwsza generacja tego modelu, która pojawiła się na rynku jesienią 2012 roku, zapoczątkowała jego sukces – sukces pierwszego modelu Audi S z silnikiem Diesla.

Audi SQ5 TDI

W swojej najnowszej wersji, ten trzylitrowy silnik V6 rozwija moc 341KM i moment obrotowy wynoszący 700Nm. Maksymalny moment obrotowy dostępny jest od 1750 do 3250 obr/min. Jednostka 3.0TDI zapewnia swoje osiągi szybciej i bardziej dynamicznie niż w poprzedniej wersji. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,1 sekundy, a prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h. Specjalny wzmacniacz dźwięku wydechu, zapewnia V6 „rasowy” dźwięk.

Trzylitrowy TDI z wieloma innowacjami – teraz jeszcze mocniejszy i wydajny

Wiele szczegółów V6 3.0 TDI zostało ulepszonych. Tłoki nie są już wykonane z aluminium, ale z kutej stali – nowy materiał ogranicza straty ciepła. Ich większa wytrzymałość rekompensuje mniejszą wagę aluminiowych tłoków. Stopniowe wgłębienie w tłoku sprawia, że ​​spalanie jest szybsze i bardziej wydajne. Dzięki nowemu czujnikowi piezoelektrycznemu, który monitoruje zasuwę zaworową, wtryskiwacze elektromagnetyczne używane do wtrysku paliwa, są niezwykle precyzyjne. W jednym cyklu roboczym można wykonać do ośmiu wtrysków, przy czym ilości wtrysku są jeszcze precyzyjniej skalowane. Maksymalne ciśnienie wtrysku wynosi 2500 barów.

Audi SQ5 TDI

Chłodnica międzystopniowa (intercooler) została zamieniona z chłodnicy powietrze/powietrze umieszczonej w zderzaku, na pośrednią chłodnicę woda/powietrze zamontowaną w rozwarciu V rzędów cylindrów silnika. Skrócone trasy wlotu powietrza pomagają szybko zwiększyć ciśnienie doładowania. Pośrednia chłodnica powietrza doładowującego jest bardziej wydajna. Jest w stanie podgrzać zasysane powietrze krótko po uruchomieniu silnika w niskich temperaturach, aby szybciej osiągnąć idealną temperaturę spalania. Ma to również tę zaletę, że układ oczyszczania spalin reaguje wtedy szybciej.

Turbosprężarka ma teraz mniejsze i lżejsze koło sprężarki, które obraca się z bardzo dużą prędkością. Jest to kluczowy czynnik spontanicznego narastania wysokiego momentu obrotowego. Kolektor wydechowy ma lepszą izolację. Oznacza to, że spaliny szybciej osiągają optymalną temperaturę po uruchomieniu zimnego silnika.

Audi SQ5 TDI

MHEV i EAV: jeszcze wyższa wydajność i spontaniczna reakcja silnika

Jednostka 3.0 TDI ma dwa rozwiązania techniczne, które zmniejszają zużycie paliwa i poprawiają spontaniczną reakcję. System 48V, tak zwany The Mild Hybrid (MHEV), składa się z generatora rozruchowego (RSG), litowo-jonowego akumulatora buforowego i przetwornika napięcia 48/12V. Układ MHEV odzyskuje do 8 kW mocy, podczas hamowania pojazdu. Sportowy SUV SQ5 TDI, może pracować na biegu jałowym przez około 40 sekund przy wyłączonym silniku. Po tym czasie RSG ponownie je uruchomi. Układ MHEV może zmniejszyć zużycie paliwa w standardowym cyklu jazdy nawet o 0,7 litra na 100 km.

Kolejnym elementem technicznym, który ma wpływ na spalanie, jest sprężarka napędzana elektrycznie (EPC), która pomaga, gdy przepływ spalin nie dostarcza wystarczającej ilości energii do napędzania turbosprężarki. Kompaktowy silnik elektryczny z układem 48V przyspiesza koło sprężarki EAV do 65 000 obr/min. w około 300 milisekund. EAV jest obecnie używany szerzej i na szerszej mapie silnika. Wspiera jego bardziej spontaniczną reakcję podczas uruchamiania pojazdu i przyspieszania z niskich obrotów silnika. Zoptymalizowane współdziałanie EAV, MHEV, turbosprężarki, samego silnika i automatycznej skrzyni biegów tiptronic wspiera ten efekt.

Audi SQ5 TDI

Interakcja między dwoma katalizatorami SCR: oczyszczanie spalin

Audi wykorzystuje technologię podwójnego wtrysku, opartą na dwóch katalizatorach SCR pracujących razem, w celu oczyszczenia spalin. Pierwszy znajduje się bezpośrednio za kolektorem wydechowym i pełni również funkcję filtra cząstek stałych. Drugi jest zamontowany pod podłogą pojazdu dalej od silnika. Działanie obu katalizatorów jest komplementarne, ponieważ obejmują różne sytuacje robocze i okna czasowe dla temperatury spalin. Katalizatory SCR są zasilane roztworem mocznika AdBlue z 24-litrowego zbiornika. Dzięki technologii podwójnego wtrysku, emisje SQ5 TDI są znacznie poniżej limitów nowej normy emisji spalin „Euro 6d ISC-FCM AP”, która zapewnia również drastyczną redukcję emisji NOx w codziennych sytuacjach drogowych.

Szybka i płynna zmiana biegów: ośmiostopniowa skrzynia Tiptronic

Moc jednostki napędowej przenoszona jest na koła, za pośrednictwem ośmiostopniowej automatycznej skrzyni biegów tiptronic, która charakteryzuje się szybkimi i płynnymi zmianami biegów oraz strategią pracy dostosowaną do tego zmodyfikowanego silnika. Jeśli SQ5 TDI pracuje na biegu jałowym z wyłączonym silnikiem, sprzęgło otwiera się i przepływ mocy zatrzymuje się.

W normalnych warunkach drogowych, stały napęd na cztery koła quattro, rozdziela moment obrotowy między przednią i tylną oś w stosunku 40:60. Podczas poślizgu większość momentu napędowego trafia na oś z lepszą przyczepnością. Do 70 procent może wtedy iść na przednie koła, a maksymalnie 85 procent na tylne. Podczas szybkiego pokonywania zakrętów, selektywny rozkład momentu obrotowego między kołami, ułatwia prowadzenie, delikatnie hamując odciążone koła po wewnętrznej stronie zakrętu.

Audi SQ5 TDI

Sportowy mechanizm różnicowy: większy moment obrotowy, większa dynamika i brak podsterowności

Na życzenie klienta, Audi może wyposażyć tylną oś SQ5 TDI w sportowy mechanizm różnicowy, który aktywnie kontroluje rozdział momentu obrotowego między kołami, jeśli kierowca zastosuje sportowy styl jazdy. Przekazuje większy moment obrotowy na tylne koło po zewnętrznej stronie łuku, które ma lepszą przyczepność, dosłownie wpycha samochód w zakręt i znacznie zmniejsza podsterowność. Tylne koło po wewnętrznej stronie zakrętu również uzyskuje większy moment obrotowy, ale gdy samochód przyspiesza z ciasnego zakrętu. W ten sposób mechanizm dodatkowo poprawia dynamikę jazdy.

Najwyższa precyzja: zawieszenie

Podwozie Audi SQ5 TDI jest w pełni przystosowane do pracy z mocnym napędem diesla. Każde z czterech kół spoczywa na pięciu wahaczach. Sportowe zawieszenie S z regulowanymi amortyzatorami, obniża nadwozie o 30 mm (w porównaniu do Q5) i zachwyca wyjątkowo szerokim zakresem regulacji – od bardzo wygodnej po niezwykle dynamiczną.

Opcjonalny sportowy mechanizm różnicowy, silnik, układ kierowniczy, automatyczna skrzynia biegów tiptronic i regulowane amortyzatory, są sterowane przez standardowy system dynamicznej jazdy Audi Drive Select. Dostępnych jest sześć trybów: Auto, Comfort, Efficiency, Dynamic, Offroad i Individual. Siódmy tryb – Allroad – jest dodawany, jeśli samochód jest wyposażony w opcjonalne adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne ze specjalnym zestrojeniem S. Dzięki zawieszeniu pneumatycznemu, można zmienić wysokość zawieszenia nadwozia na maksymalnie pięciu poziomach, w zależności od aktualnych warunków drogowych. Kolejnym opcjonalnym modułem jest dynamiczne sterowanie. Wykorzystuje koło falowe do zmiany przełożenia na podstawie prędkości i kąta skrętu – od bezpośredniego i zwinnego przy niskich prędkościach do mniej bezpośredniego i płynnego na autostradzie.

Audi SQ5 TDI

Odświeżone Audi SQ5 TDI w serii wyjeżdża na 20-calowych obręczach z oponami 255/45. Istnieją również dwa opcjonalne warianty 21-calowych felg produkowanych przez Audi i Audi Sport GmbH. Przednie hamulce z tarczami 375 mm mają sześciotłoczkowe aluminiowe zaciski. Zaciski hamulcowe są czarne (opcjonalnie czerwone) i standardowo jest do nich przymocowane logo S.

Nowe akcenty: stylistyka zewnętrzna

Odświeżone Audi SQ5 TDI ma mocny wygląd z przyciągającymi wzrok detalami, które nadają mu jeszcze bardziej dynamicznego wyglądu. Pionowe żebra tworzą strukturę dużych bocznych wlotów powietrza w przednim zderzakach. W dużej, ośmiokątnej osłonie chłodnicy Silgleframe, która jest typowa dla modeli S, duże ośmiokątne oczka są ułożone w strukturę plastra miodu i połączone wąskimi żebrami. Podobnie jak żebra na bocznych wlotach powietrza, mają aluminiową okładzinę.

Audi SQ5 TDI jest standardowo wyposażone w reflektory LED. Matrycowe reflektory Matrix LED z funkcją automatycznych świateł drogowych i dynamicznymi wskaźnikami, można również zamówić na życzenie. Tylny zderzak posiada matową aluminiową listwę, pod którą znajduje się wkładka dyfuzora oraz cztery owalne, chromowane, końcówki rur wydechowych. Klienci mogą wybierać spośród dziewięciu kolorów nadwozia. Na życzenie dostępny jest czarny pakiet stylizacyjny, który nadaje samochodowi sportowy charakter.

Audi SQ5 TDI

Najnowsza technologia oświetleniowa: cyfrowe tylne światła OLED

Audi oferuje nowe tylne światła jako opcję dla SQ5 TDI – cyfrowe światła OLED. Tylne światło OLED jest podzielone na trzy moduły, po sześć segmentów każdy. Przy zamawianiu pojazdu, klienci mogą wybierać spośród trzech sygnatur świateł tylnych, z których każda ma własny wygląd funkcji „coming/leaving home”. Aktywując tryb dynamiczny systemu Audi Drive Select, światła zmieniają się w inny sposób. Światło tylne OLED ma również funkcję wykrywania zbliżających się obiektów, która aktywuje wszystkie segmenty OLED, jeśli inny użytkownik ruchu zbliża się do stojącego SQ5 z odległości mniejszej niż dwa metry od tyłu. Dynamiczne kierunkowskazy uzupełniają spektrum cyfrowych tylnych świateł OLED.

Sportowa czerń i szarość: wnętrze

SQ5 TDI ma czarne lub ciemnoszare wnętrze z podświetlanymi aluminiowymi progami drzwi i logo S. Elektrycznie regulowane sportowe fotele z wytłoczonym logo S, dostępne są w trzech wariantach tapicerki. W standardzie oferowane jest połączenie skóry i skóry syntetycznej. Opcjonalnie dostępna jest mieszanka materiałów: skóra i materiał Dinamica z wytłoczonym logo S. Nowy materiał z mikrofibry Dinamica, składa się głównie z plastiku pochodzącego z recyklingu i zastępuje Alcantarę. Innym opcjonalnym wariantem, jest delikatna skóra nappa z rombowym wzorem w kolorze czerwieni magmy. Fotele i kierownica ozdobione są kontrastowymi przeszyciami. Na życzenie dostępna jest funkcja masażu z trzema programami i wentylacją siedzeń. Panele dekoracyjne standardowo wykonane są ze szczotkowanego aluminium. Dostępne alternatywy to dwie wersje karbonowe oraz „black piano”.

Audi SQ5 TDI

Tylna kanapa w wersji „plus”, może być przesuwana do przodu i do tyłu oraz posiada odchylane oparcia. Podstawowa objętość bagażnika to 520 litrów. Po złożeniu oparć tylnej kanapy można ją powiększyć do 1520 litrów. Standardowe wyposażenie obejmuje: elektrycznie otwieraną i zamykaną klapę bagażnika, osłonę zderzaka ze stali nierdzewnej chroniącą próg załadunkowy oraz aluminiowe relingi dachowe. Ten sportowy SUV może holować przyczepę o masie do 2,4 tony (z hamulcami do 12 procent nachylenia).

System operacyjny, infotainment i Audi connect

10,1-calowy wyświetlacz dotykowy MMI, znajduje się na środku deski rozdzielczej i jest sercem modułowej platformy informacyjno-rozrywkowej MIB 3. Służy jako jednolite miejsce do wprowadzania i wyświetlania danych. Jako dodatkowe elementy sterujące, dostępne są naturalne sterowanie głosowe i kierownica wielofunkcyjna. 12,3-calowy wyświetlacz, ma trzy różne systemy graficzne: dynamiczny, sportowy i klasyczny. Jako opcję dodatkową, Audi oferuje wyświetlacz head-up.

Jeśli samochód jest używany przez różnych kierowców, każdy z nich może zapisać swoje indywidualne ustawienia we własnym profilu. Można ustawić sześć takich profili. Za pomocą aplikacji myAudi, można połączyć swój smartfon z pojazdem. Z kolei Audi phone box, łączy smartfon z anteną samochodową i ładuje go indukcyjnie. Opcjonalny system dźwięku 3D Premium firmy Bang & Olufsen z dźwiękiem 3D, zapewnia wysokiej jakości doznania muzyczne. Dzięki hybrydowemu radiu, które automatycznie przełącza się między FM i DAB lub przesyłaniem strumieniowym w celu uzyskania najlepszego odbioru, możesz słuchać ulubionych stacji radiowych bez utraty jakości.

Audi SQ5 TDI

Wygodne i precyzyjne: systemy wspomagające kierowcę

SQ5 TDI posiada (jako wyposażenie dodatkowe) wszystkie systemy wspomagające kierowcę znane z Q5. Asystent skrętu, asystent unikania kolizji i asystent wysiadania, które zwiększają bezpieczeństwo. Adaptacyjny asystent jazdy, może przejąć kontrolę nad przyspieszaniem, zwalnianiem i utrzymywaniem się na wybranym pasie ruchu na długich dystansach. Predyktywny asystent wydajności, pomaga utrzymać stabilny styl jazdy w celu zmniejszenia zużycia paliwa.

Odświeżone SQ5 TDI jest produkowane w meksykańskiej fabryce Audi, w San José Chiapa. Na rynkach europejskich pojawi się w pierwszym kwartale 2021 roku.

Audi SQ5 TDI

Źródło i zdjęcia: Audi AG

Ostatnie wpisy

Musisz przeczytać