czwartek, 28 marca, 2024

Innowacyjna koncepcja aerodynamiki modeli  Audi e-tron S

Dzięki innowacjom w zakresie inteligentnych technologii, sportowy SUV coupé Audi, osiąga wyjątkowo niski współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,26. Wyrafinowana koncepcja aerodynamiki zawiera wiele innowacyjnych szczegółowych rozwiązań.

e-tron Sportback S

Zasilane elektrycznie modele S ujawniają swoją moc – informują o tym sportowe detale widoczne na zewnątrz – wykończenia nadkoli są na przykład o 23 mm szersze obustronnie niż w wersji podstawowej. Uderzający design nawiązuje do aerodynamiki opartej na nowych technologiach. Szybko opadająca linia dachu SUV-a coupé dodatkowo poprawia współczynnik oporu powietrza w porównaniu z modelem siostrzanym. W szczególności krawędź spoilera na pokrywie bagażnika poprawia kierunek przepływu powietrza z tyłu.

Zoptymalizowany przepływ powietrza przez przednie koła: kurtyny powietrzne i przepływ powietrza przez listwy nadkoli.

Kontrolowany przepływ powietrza na przednich kołach ma podstawowe znaczenie w koncepcji aerodynamicznej. Boczne wloty powietrza z przodu – kurtyny powietrzne – kierują powietrze przez kanał w nadkolach, aby zoptymalizować przepływ powietrza do kół i boków pojazdu. Przepływ powietrza przez listwy nadkoli służy temu samemu celowi. Wąskie poziome paski, we wnękach utworzonych przez poszerzone listwy w przednim kanale strumienia powietrza, otaczają i hermetyzują zakłócające wirowanie w kołach. Rezultatem jest „czystszy” przepływ powietrza wzdłuż boków pojazdu przy zmniejszonych stratach jego przepływu.

Konstrukcja 20-calowych kół, a także bieżnik i wzór na bokach opon zostały również odpowiednio zoptymalizowane. Przepływ powietrza przez nakładki na nadkolach, pomaga Audi rozwiązać konflikt celów między wyjątkową aerodynamiką, a sportowym wyglądem. Po raz pierwszy marka z czterema pierścieniami w logo, wprowadza to innowacyjne, opatentowane rozwiązanie do produkcji samochodów na dużą skalę. Przyszłe Audi e-tron S Sportback osiągnie współczynnik oporu powietrza równy 0,26 – Audi e-tron S 0,28.

e-tron Sportback S

Kolejny element to znane Wam już, wirtualne lusterka zewnętrzne z wyświetlaczami OLED we wnętrzu.

W porównaniu ze standardowymi lusterkami, eleganckie wirtualne lusterka zewnętrzne dodatkowo zmniejszają opór aerodynamiczny. Pomagają poprawić aerodynamikę o mniej więcej tyle samo, co przepływ powietrza przez nadkola i zwiększają zasięg o około trzy kilometry w cyklu WLTP. Wirtualne lusterka zewnętrzne, to kolejny element od Audi, pierwszy na świecie, które już weszły do produkcji seryjnej w Audi e-tron quattro.

Każdy z ich płaskich wsporników ma na końcach małą kamerę. Przechwycone obrazy pojawiają się we wnętrzu na kontrastowych wyświetlaczach OLED umieszczonych na przejściu między drzwiami a deską rozdzielczą. Niezależnie od tego, czy jedziesz autostradą, skręcasz, czy parkujesz, pole widzenia dostosowuje się do każdej sytuacji na drodze.

Zaawansowana koncepcja aerodynamiczna przyszłych modeli e-tron S jest kontynuowana pod podłogą pojazdu. Tutaj panele podłogowe z elementami spojlerów czysto kierują powietrze wokół pojazdu. Podłoga wraz z aluminiową osłoną akumulatora wysokonapięciowego jest zamknięta. Punkty ryglowania mają wgłębienia w kształcie misy, podobne do wgłębień na piłce golfowej.

Sprawia to, że przepływ powietrza jest znacznie lepszy niż na całkowicie płaskiej powierzchni. Standardowe adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne – zawieszenie pneumatyczne z kontrolowanym tłumieniem – dodatkowo pomaga poprawić opór aerodynamiczny. Przy dużych prędkościach obniża nadwozie do 26 milimetrów, poniżej standardowej wysokości w dwóch etapach.

e tron sportback s 4

Na koniec coś wyjątkowego: część zarządzania temperaturą czyli sterowany wlot chłodnego powietrza.

Sterowany wlot chłodnego powietrza jest ważnym elementem, który działa również jako centrum kontroli zarządzania temperaturą. Składa się z ramy za Singleframe z dwoma elektrycznie sterowanymi żaluzjami. Przy prędkościach od 48 do 160 km/h są one zwykle zamknięte, aby powietrze przepływało przez maskę praktycznie bez zawirowań.

Jeśli układ klimatyzacji lub elementy napędu wymagają więcej powietrza chłodzącego i wtedy żaluzje otwierają się stopniowo. Jeśli hydrauliczne hamulce kół są poddawane wyjątkowo wysokim obciążeniom w wyjątkowych okolicznościach, sterowany wlot chłodnego powietrza uwalnia dwa kanały, które kierują powietrze do nadkoli przednich kół. W razie potrzeby wentylator chłodzący jest włączony.

Nuda?…bynajmniej. Moment obrotowy do 973 Nm: innowacyjna koncepcja napędu z trzema silnikami elektrycznymi.

Przyszłe modele e-tron S będą się wyróżniać wyjątkową wydajnością i wyjątkowymi właściwościami aerodynamicznymi. Dwa nowe flagowe modele z linii modeli Audi e-tron wykorzystują trzy silniki elektryczne, z których dwa pracują na tylnej osi. Łącznie wytwarzają moc do 370 kW i moment obrotowy do 973 Nm. Każdy z modeli S przyspiesza od zatrzymania do 100 km/h w 4,5 sekundy.

Ich inteligentne sterowanie napędem podnosi bezpieczeństwo pojazdu, a w szczególności dynamiczne prowadzenie, na nowy poziom. Oprócz elektrycznego napędu na wszystkie koła, dostępny jest elektryczny wektor momentu obrotowego z aktywnym i w pełni zmiennym rozkładem momentu obrotowego.

Będzie się działo na ulicach zastanawiam się tylko czy te prześmiewcze grafiki o wożeniu ze sobą samochodowego power banka staną się kiedyś rzeczywistością.

Źródło i zdjęcia: Audi AG

Ostatnie wpisy

Musisz przeczytać