środa, 25 listopada, 2020

Innowacyjna koncepcja aerodynamiki modeli  Audi e-tron S

Dzięki innowacjom w zakresie inteligentnych technologii, sportowy SUV coupé Audi, osiąga wyjątkowo niski współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,26. Wyrafinowana koncepcja aerodynamiki zawiera wiele innowacyjnych szczegółowych rozwiązań.

e-tron Sportback S

Zasilane elektrycznie modele S ujawniają swoją moc – informują o tym sportowe detale widoczne na zewnątrz – wykończenia nadkoli są na przykład o 23 mm szersze obustronnie niż w wersji podstawowej. Uderzający design nawiązuje do aerodynamiki opartej na nowych technologiach. Szybko opadająca linia dachu SUV-a coupé dodatkowo poprawia współczynnik oporu powietrza w porównaniu z modelem siostrzanym. W szczególności krawędź spoilera na pokrywie bagażnika poprawia kierunek przepływu powietrza z tyłu.

Zoptymalizowany przepływ powietrza przez przednie koła: kurtyny powietrzne i przepływ powietrza przez listwy nadkoli.

Kontrolowany przepływ powietrza na przednich kołach ma podstawowe znaczenie w koncepcji aerodynamicznej. Boczne wloty powietrza z przodu – kurtyny powietrzne – kierują powietrze przez kanał w nadkolach, aby zoptymalizować przepływ powietrza do kół i boków pojazdu. Przepływ powietrza przez listwy nadkoli służy temu samemu celowi. Wąskie poziome paski, we wnękach utworzonych przez poszerzone listwy w przednim kanale strumienia powietrza, otaczają i hermetyzują zakłócające wirowanie w kołach. Rezultatem jest „czystszy” przepływ powietrza wzdłuż boków pojazdu przy zmniejszonych stratach jego przepływu.

Konstrukcja 20-calowych kół, a także bieżnik i wzór na bokach opon zostały również odpowiednio zoptymalizowane. Przepływ powietrza przez nakładki na nadkolach, pomaga Audi rozwiązać konflikt celów między wyjątkową aerodynamiką, a sportowym wyglądem. Po raz pierwszy marka z czterema pierścieniami w logo, wprowadza to innowacyjne, opatentowane rozwiązanie do produkcji samochodów na dużą skalę. Przyszłe Audi e-tron S Sportback osiągnie współczynnik oporu powietrza równy 0,26 – Audi e-tron S 0,28.

e-tron Sportback S

Kolejny element to znane Wam już, wirtualne lusterka zewnętrzne z wyświetlaczami OLED we wnętrzu.

W porównaniu ze standardowymi lusterkami, eleganckie wirtualne lusterka zewnętrzne dodatkowo zmniejszają opór aerodynamiczny. Pomagają poprawić aerodynamikę o mniej więcej tyle samo, co przepływ powietrza przez nadkola i zwiększają zasięg o około trzy kilometry w cyklu WLTP. Wirtualne lusterka zewnętrzne, to kolejny element od Audi, pierwszy na świecie, które już weszły do produkcji seryjnej w Audi e-tron quattro.

Każdy z ich płaskich wsporników ma na końcach małą kamerę. Przechwycone obrazy pojawiają się we wnętrzu na kontrastowych wyświetlaczach OLED umieszczonych na przejściu między drzwiami a deską rozdzielczą. Niezależnie od tego, czy jedziesz autostradą, skręcasz, czy parkujesz, pole widzenia dostosowuje się do każdej sytuacji na drodze.

Zaawansowana koncepcja aerodynamiczna przyszłych modeli e-tron S jest kontynuowana pod podłogą pojazdu. Tutaj panele podłogowe z elementami spojlerów czysto kierują powietrze wokół pojazdu. Podłoga wraz z aluminiową osłoną akumulatora wysokonapięciowego jest zamknięta. Punkty ryglowania mają wgłębienia w kształcie misy, podobne do wgłębień na piłce golfowej.

Sprawia to, że przepływ powietrza jest znacznie lepszy niż na całkowicie płaskiej powierzchni. Standardowe adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne – zawieszenie pneumatyczne z kontrolowanym tłumieniem – dodatkowo pomaga poprawić opór aerodynamiczny. Przy dużych prędkościach obniża nadwozie do 26 milimetrów, poniżej standardowej wysokości w dwóch etapach.

e tron sportback s 4

Na koniec coś wyjątkowego: część zarządzania temperaturą czyli sterowany wlot chłodnego powietrza.

Sterowany wlot chłodnego powietrza jest ważnym elementem, który działa również jako centrum kontroli zarządzania temperaturą. Składa się z ramy za Singleframe z dwoma elektrycznie sterowanymi żaluzjami. Przy prędkościach od 48 do 160 km/h są one zwykle zamknięte, aby powietrze przepływało przez maskę praktycznie bez zawirowań.

Jeśli układ klimatyzacji lub elementy napędu wymagają więcej powietrza chłodzącego i wtedy żaluzje otwierają się stopniowo. Jeśli hydrauliczne hamulce kół są poddawane wyjątkowo wysokim obciążeniom w wyjątkowych okolicznościach, sterowany wlot chłodnego powietrza uwalnia dwa kanały, które kierują powietrze do nadkoli przednich kół. W razie potrzeby wentylator chłodzący jest włączony.

Nuda?…bynajmniej. Moment obrotowy do 973 Nm: innowacyjna koncepcja napędu z trzema silnikami elektrycznymi.

Przyszłe modele e-tron S będą się wyróżniać wyjątkową wydajnością i wyjątkowymi właściwościami aerodynamicznymi. Dwa nowe flagowe modele z linii modeli Audi e-tron wykorzystują trzy silniki elektryczne, z których dwa pracują na tylnej osi. Łącznie wytwarzają moc do 370 kW i moment obrotowy do 973 Nm. Każdy z modeli S przyspiesza od zatrzymania do 100 km/h w 4,5 sekundy.

Ich inteligentne sterowanie napędem podnosi bezpieczeństwo pojazdu, a w szczególności dynamiczne prowadzenie, na nowy poziom. Oprócz elektrycznego napędu na wszystkie koła, dostępny jest elektryczny wektor momentu obrotowego z aktywnym i w pełni zmiennym rozkładem momentu obrotowego.

Będzie się działo na ulicach zastanawiam się tylko czy te prześmiewcze grafiki o wożeniu ze sobą samochodowego power banka staną się kiedyś rzeczywistością.

Źródło i zdjęcia: Audi AG

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę wpisać swoje imię tutaj

Ostatnie wpisy

Audi TTS Competition plus czyli sportowa atrakcja

W gamie TT pojawiła się właśnie wzmocniona wersja sportowego wariantu TTS oraz nowa wersja specjalna. Nowy wariant „Bronze Selection” dla TT i TTS emanuje...

Audi RS Q8 od Mansory

Po prezentacji kompletnej konwersji Mansory Audi RS6 w marcu tego roku - debiut Mansory dla Audi - firma rozszerza swoje portfolio dla marki Audi...

Audi nadaje SQ2 jeszcze ostrzejszego wyglądu

Sportowy SUV w segmencie kompaktów wygląda teraz jeszcze świeżo. Audi poddało liftingowi model SQ2. Częściowo dzięki nowym reflektorom i zderzakom wygląd jest jeszcze bardziej...

Audi prezentuje najnowszą wersję modelu SQ5 TDI

Bardziej dynamiczny, sportowy i wydajniejszy: zoptymalizowane Audi SQ5 TDI prezentuje się teraz jeszcze bardziej imponująco. Jego trzylitrowy silnik wysokoprężny V6 o mocy 341KM, łagodnie...

Musisz przeczytać

Ringhouse – dom prawdziwego pasjonata Audi

Karina Wiciak ze studia Wamhouse dzieli się swoim najnowszym projektem, który nawiązuje do serii domów inspirowanych słynnymi logo.  Najnowsze wcielenie, nazwane Ringhouse, inspirowane jest symbolem niemieckiego producenta samochodów Audi. Projekt...

Audi Personality #1 – Audi A6 C7

Audi swoją nazwę zawdzięcza Augustowi Horch - założycielowi marki. W 1909 roku musiał opuścić firmę w Zwickau, a sąd stwierdził, że nie może już...

Audi Q2 – mały, a z klasą

Audi Q2 to nowość w ofercie producenta z Ingolstadt. Powstało gdy wydawałoby się, że nie ma już miejsca na kolejny model w rodzinie Q....

Audi RS6 C8 po kuracji wzmacniającej

Nowe Audi RS6 C8 to naprawdę imponujący samochód. Zmieścisz do niego rodzinę i zapakujesz bagaże na długie wakacje, a na autostradzie możesz cieszyć się wyjątkowymi osiągami. Podwójnie turbodoładowany 4-litrowy...

Audi Personality #2 – RS6 C8

Ile na świecie marek, tylu znajdziecie wielbicieli każdej z nich. Czasami przypadek sprawia, że twoje serce zacznie bić mocniej za kierownicą samochodu, którego wcześniej...