piątek, 26 kwietnia, 2024

Ładowanie dwukierunkowe -wspólny projekt badawczy Audi z Grupą Hager

Zwiększenie stabilności sieci, obniżenie kosztów energii elektrycznej i przyczynienie się do ochrony klimatu – to wizja, którą realizują Audi i Hager Group. Włączenie samochodu elektrycznego do sieci domowej jest podstawą innowacyjnego projektu badawczego dotyczącego ładowania dwukierunkowego. Daje to duże korzyści, zwłaszcza w połączeniu z systemem fotowoltaicznym. Nadmiar energii z PV może być tymczasowo magazynowany i wyprowadzany w razie potrzeby.

ładowanie_dwukierunkowe_Audi_Hager

Samochód elektryczny jako elastyczny magazyn energii

Pomysł jest tak prosty, jak genialny: akumulator wysokonapięciowy samochodu elektrycznego nie tylko jest ładowany przez skrzynkę ścienną w domu, ale może również dostarczać energię z powrotem do domu jako zdecentralizowany nośnik energii. Jeśli klient posiada system fotowoltaiczny, samochód elektryczny służy jako tymczasowy magazyn kumulujący energię ekologiczną wytwarzaną w kraju.

Gdy słońce już nie świeci, pojazd może dostarczyć zmagazynowaną energię elektryczną z powrotem do domu. Dwukierunkowe ładowanie w domu – znane również jako Vehicle to Home (V2H) – ma ogromny potencjał, aby zmniejszyć koszty energii elektrycznej właściciela domu i zwiększyć stabilność sieci. Jako kolejny etap rozbudowy w połączeniu z domową jednostką magazynującą, możliwe jest osiągnięcie niemal całkowitej niezależności energetycznej i zwiększenie bezpieczeństwa dostaw w przypadku awarii zasilania.

ładowanie_dwukierunkowe_Audi_Hager

„Wykorzystywanie akumulatorów pojazdów elektrycznych do ochrony klimatu przy jednoczesnym obniżeniu kosztów energii elektrycznej to wizja, która fascynuje nas od samego początku. I znaleźliśmy idealnego partnera w Audi” – wyjaśnia Ulrich Reiner, kierownik projektu w Hager Group.

Stosowana technologia zbliżona do serii

To, co w teorii brzmi prosto, wymaga wysokiego poziomu inteligencji technicznej i skoordynowanej interakcji między różnymi komponentami technicznymi w zakresie infrastruktury i pojazdu w praktyce. W projekcie badawczym wykorzystano Audi e-tron z technologią ładowania zbliżonego do serii. W sieci testowej w pełni elektryczny model Audi działał ze ścienną skrzynką na prąd stały, która umożliwia ładowanie do 12 kW, oraz z elastycznie rozbudowywaną domową szafką o pojemności 9 kWh.

Chociaż mogłoby to zapewnić dodatkową elastyczność w ewentualnej produkcji seryjnej, nie jest wymogiem koniecznym dla ładowania dwukierunkowego. Dzięki poziomowi napięcia stałego w całej sieci, połączenie między systemem fotowoltaicznym a pojazdem nie wymaga inwertera, a zatem jest szczególnie wydajnym rozwiązaniem.

ładowanie_dwukierunkowe_Audi_Hager

Ładowanie energią elektryczną PV pozwala zaoszczędzić pieniądze

Ładowanie dwukierunkowe koncentruje się głównie na przypadkach użycia, kiedy to właściciele domów używają własnego systemu fotowoltaicznego, aby czerpać korzyści z optymalnego pod względem kosztów ładowania energią elektryczną wytwarzaną w kraju. Samochód elektryczny przechowuje nadmiar energii elektrycznej z systemu PV, który nie jest używany przez urządzenia w domu. Jeśli klient ma zmienne stawki, samochód elektryczny może zasilać cały dom w fazach, w których ceny energii elektrycznej są wysokie.

W nocy lub w nieproduktywnych systemu fotowoltanicznego samochód używa niedrogiej energii elektrycznej do naładowania do pożądanego poziomu (SOC- state of charge). Dwukierunkowe ładowanie zapewnia również bezpieczeństwo dostaw, które wykracza poza czystą optymalizację kosztów – w przypadku awarii zasilania

ładowanie_dwukierunkowe_Audi_Hager

Programiści koncentrują się na użyteczności na co dzień

Twórcy postawili na codzienną użyteczność jako najwyższy priorytet. „Utrzymanie mobilności jest w centrum naszej uwagi. Dlatego klienci nie muszą się ograniczać, aby ładowanie dwukierunkowe było odpowiednie do codziennego użytku ”- opisuje Dehm, na którym skupia się rozwój. „Inteligentne zarządzanie ładowaniem zarządza optymalnym wykorzystaniem baterii, maksymalizując w ten sposób opłacalność całego systemu.

System jest bardzo łatwy w obsłudze dla klientów – wystarczy podłączyć samochód, a reszta dzieje się automatycznie ”.Wspólny projekt badawczy z Grupą Hager dowiódł dwóch zasadniczych rzeczy. Klienci, którzy mają własny system fotowoltaiczny, mogą zaprojektować swoją mobilność tak, aby była zoptymalizowana pod względem kosztów i zużycia CO 2, jednocześnie odciążając sieć.

ładowanie_dwukierunkowe_Audi_Hager

Pozytywnym efektem ubocznym jest to, że klienci posiadający samochód elektryczny Audi mogą w istotny sposób przyczynić się do sukcesu transformacji energetycznej. Inteligentne wykorzystanie akumulatora HV w pojeździe otwiera również możliwości zrównoważonego wykorzystania istniejących zasobów, które wcześniej były wykorzystywane wyłącznie do celów związanych z mobilnością.

Ostatnie wpisy

Musisz przeczytać