niedziela, 29 listopada, 2020

Nowe platformy dla elektrycznych modeli Audi

Rzućmy okiem na cztery nowe platformy BEV. Audi będzie z nich korzystać, w dwudziestu, w pełni elektrycznych samochodach, które mają wejść na rynek do 2025 roku.

Do 2025 r. Audi planuje wprowadzić trzydzieści samochodów elektrycznych plug-in, w tym dwadzieścia modeli w pełni elektrycznych. Modele zasilane wyłącznie energią elektryczną, będą oparte na czterech osobnych platformach:

  • MLB evo
  • J1 Performance Platform
  • Modular Electric Drive Toolkit (MEB)
  • Premium Platform Electric (PPE)

Zacznijmy od kluczowych punkty strategii Audi na następne pięć lat:

  • koło trzydzieści modeli samochodów elektrycznych typu plug-in, w tym około dwadzieścia modeli BEV
  • wersje plug-in przejmą 40% światowej sprzedaży jednostkowej
  • sprzedaż 800 000 zelektryfikowanych samochodów rocznie
  • wydatki początkowe w wysokości około 12 mld EUR do 2024r. wyłącznie na elektryfikację
  • Oferta obejmie każdy odpowiedni segment rynku, od kompaktowego po pełnowymiarowy. Dostępna będzie również seria modeli o klasycznych układach nadwozia, takich jak Avant i Sportback
  • gama samochodów hybrydowych typu plug-in, która rozszerzy się prawie na każdy segment rynku.

Cztery nowe platformy:

MLB EVO

Oparta na mocno zmodyfikowanej wersji modułowej platformy podłużnej. Stosowana jest już w modelu SUV Audi e-tron (dostępny w dwóch wersjach: e-tron 55 quattro i e-tron 50 quattro). Do dwóch e-tronów dołączyła sportowa wersja o nazwie Audi e-tron S Sportback, wyposażona w trzy silniki (dwa na tylne koła). MLB evo oferuje (na chwilę obecną):

audi mlb evo platform audi e tron 55 quattro
  • Pojemność akumulatora 95 kWh (50 quattro to 71 kWh)
  • podwójny silnik na wszystkie koła (dwa asynchroniczne silniki elektryczne – jeden na oś)
  • moc szczytowa 300 kW
  • Szybkie ładowanie prądem stałym o mocy do 150 kW w szerokim zakresie stanu naładowania (SOC)
  • Ładowanie prądem przemiennym za pomocą trójfazowej ładowarki pokładowej o mocy 11 lub 22 kW (w Europie)
audi mlb evo platform audi e tron s sportback

J1 Performance Platform

Opracowana przez Porsche dla modelu Taycan. Audi użyje J1 do produkcyjnej wersji Audi e-tron GT. Auto wejdzie do produkcji seryjnej pod koniec 2020 roku. Ten model powinien zainteresować tych, którzy uważają, że Taycan jest zbyt drogi.

Niektóre kluczowe cechy J1 to:

  • budowa systemu akumulatorów 800 V.
  • szybkie ładowanie do 350 kW
  • rozmieszczenie akumulatorów w wydajnych modelach GT, z niską pozycją kierowcy
  • podwójny silnik na wszystkie koła (dwa stale napędzane silniki synchroniczne – jeden na oś)
  • wysoka wydajność
audi j1 platform audi e tron gt concept

Modular Electric Drive Toolkit (MEB)

Platforma jest już dobrze znaną, całkowicie elektryczną platformą, z której będzie korzystać wiele marek w Grupie Volkswagen. Korzystać z niej będą nawet niektórzy producenci OEM (np. Ford). Audi zamierza zastosować MEB do małych i średnich samochodów w swoim asortymencie. Poczynając od produkcyjnej wersji SUV -a Audi Q4 e-tron w sezonie 2020/2021.

audi meb platform audi q4 e tron concept

Premium Platform Electric (PPE)

Opracowana wspólnie przez Audi i Porsche. Będzie stosowana dla średnich i dużych pojazdów premium. Znajdziemy ją w modelach od Audi A4 do A8 i od Q5 do Q8 oraz w pełni elektrycznego Porsche Macan).

Kluczowe cechy:

  • budowa systemu akumulatorów 800 V.
  • możliwość ładowania do 350 kW (w zależności od technologii akumulatorowej)
  • podwójny silnik na wszystkie koła lub napęd na tylne koła (silniki PSM lub ASM)
  • wysoce skalowalna architektura, która pozwala zarówno na niską, jak i na wysoką podłogę
  • od klasy średniej i wyższej – SUV-y, Sportbacki, Avants i crossovery
audi premium platform electric ppe platform

Źródło: insideevs, Zdjęcia: Audi AG

Ostatnie wpisy

Audi prezentuje e-tron FE07 na Mistrzostwa Świata Formuły E.

Od zera do setki w zaledwie 2,8 sekundy, ponad 95 procent więcej wydajności dla całego samochodu i każdego komponentu, który jest gotowy na nawet...

Audi udoskonala linię produktów e-tron

Szybsze ładowanie, większy komfort za kierownicą - Audi systematycznie ulepsza swoje modele e-tron. W pełni elektryczny e-tron oraz e-tron Sportback, otrzymają szereg nowych elementów...

Audi zwycięża w pięciu kategoriach konkursu Auto Trophy

Zwycięstwo w pięciu kategoriach: Audi odniosło wielki sukces dzięki czytelnikom niemieckiego magazynu motoryzacyjnego Auto Zeitung - Auto Trophy 2020. A1 Sportback, A3 Sportback, Q2,...

Audi TTS Competition plus czyli sportowa atrakcja

W gamie TT pojawiła się właśnie wzmocniona wersja sportowego wariantu TTS oraz nowa wersja specjalna. Nowy wariant „Bronze Selection” dla TT i TTS emanuje...

Musisz przeczytać

Ringhouse – dom prawdziwego pasjonata Audi

Karina Wiciak ze studia Wamhouse dzieli się swoim najnowszym projektem, który nawiązuje do serii domów inspirowanych słynnymi logo.  Najnowsze wcielenie, nazwane Ringhouse, inspirowane jest symbolem niemieckiego producenta samochodów Audi. Projekt...

Audi Q2 – mały, a z klasą

Audi Q2 to nowość w ofercie producenta z Ingolstadt. Powstało gdy wydawałoby się, że nie ma już miejsca na kolejny model w rodzinie Q....

Audi Personality #1 – Audi A6 C7

Audi swoją nazwę zawdzięcza Augustowi Horch - założycielowi marki. W 1909 roku musiał opuścić firmę w Zwickau, a sąd stwierdził, że nie może już...

Audi RS6 C8 po kuracji wzmacniającej

Nowe Audi RS6 C8 to naprawdę imponujący samochód. Zmieścisz do niego rodzinę i zapakujesz bagaże na długie wakacje, a na autostradzie możesz cieszyć się wyjątkowymi osiągami. Podwójnie turbodoładowany 4-litrowy...

Audi Personality #2 – RS6 C8

Ile na świecie marek, tylu znajdziecie wielbicieli każdej z nich. Czasami przypadek sprawia, że twoje serce zacznie bić mocniej za kierownicą samochodu, którego wcześniej...