Rzućmy okiem na cztery nowe platformy BEV. Audi będzie z nich korzystać, w dwudziestu, w pełni elektrycznych samochodach, które mają wejść na rynek do 2025 roku.
Do 2025 r. Audi planuje wprowadzić trzydzieści samochodów elektrycznych plug-in, w tym dwadzieścia modeli w pełni elektrycznych. Modele zasilane wyłącznie energią elektryczną, będą oparte na czterech osobnych platformach:
- MLB evo
- J1 Performance Platform
- Modular Electric Drive Toolkit (MEB)
- Premium Platform Electric (PPE)
Zacznijmy od kluczowych punkty strategii Audi na następne pięć lat:
- koło trzydzieści modeli samochodów elektrycznych typu plug-in, w tym około dwadzieścia modeli BEV
- wersje plug-in przejmą 40% światowej sprzedaży jednostkowej
- sprzedaż 800 000 zelektryfikowanych samochodów rocznie
- wydatki początkowe w wysokości około 12 mld EUR do 2024r. wyłącznie na elektryfikację
- Oferta obejmie każdy odpowiedni segment rynku, od kompaktowego po pełnowymiarowy. Dostępna będzie również seria modeli o klasycznych układach nadwozia, takich jak Avant i Sportback
- gama samochodów hybrydowych typu plug-in, która rozszerzy się prawie na każdy segment rynku.
Cztery nowe platformy:
MLB EVO
Oparta na mocno zmodyfikowanej wersji modułowej platformy podłużnej. Stosowana jest już w modelu SUV Audi e-tron (dostępny w dwóch wersjach: e-tron 55 quattro i e-tron 50 quattro). Do dwóch e-tronów dołączyła sportowa wersja o nazwie Audi e-tron S Sportback, wyposażona w trzy silniki (dwa na tylne koła). MLB evo oferuje (na chwilę obecną):
- Pojemność akumulatora 95 kWh (50 quattro to 71 kWh)
- podwójny silnik na wszystkie koła (dwa asynchroniczne silniki elektryczne – jeden na oś)
- moc szczytowa 300 kW
- Szybkie ładowanie prądem stałym o mocy do 150 kW w szerokim zakresie stanu naładowania (SOC)
- Ładowanie prądem przemiennym za pomocą trójfazowej ładowarki pokładowej o mocy 11 lub 22 kW (w Europie)
J1 Performance Platform
Opracowana przez Porsche dla modelu Taycan. Audi użyje J1 do produkcyjnej wersji Audi e-tron GT. Auto wejdzie do produkcji seryjnej pod koniec 2020 roku. Ten model powinien zainteresować tych, którzy uważają, że Taycan jest zbyt drogi.
Niektóre kluczowe cechy J1 to:
- budowa systemu akumulatorów 800 V.
- szybkie ładowanie do 350 kW
- rozmieszczenie akumulatorów w wydajnych modelach GT, z niską pozycją kierowcy
- podwójny silnik na wszystkie koła (dwa stale napędzane silniki synchroniczne – jeden na oś)
- wysoka wydajność
Modular Electric Drive Toolkit (MEB)
Platforma jest już dobrze znaną, całkowicie elektryczną platformą, z której będzie korzystać wiele marek w Grupie Volkswagen. Korzystać z niej będą nawet niektórzy producenci OEM (np. Ford). Audi zamierza zastosować MEB do małych i średnich samochodów w swoim asortymencie. Poczynając od produkcyjnej wersji SUV -a Audi Q4 e-tron w sezonie 2020/2021.
Premium Platform Electric (PPE)
Opracowana wspólnie przez Audi i Porsche. Będzie stosowana dla średnich i dużych pojazdów premium. Znajdziemy ją w modelach od Audi A4 do A8 i od Q5 do Q8 oraz w pełni elektrycznego Porsche Macan).
Kluczowe cechy:
- budowa systemu akumulatorów 800 V.
- możliwość ładowania do 350 kW (w zależności od technologii akumulatorowej)
- podwójny silnik na wszystkie koła lub napęd na tylne koła (silniki PSM lub ASM)
- wysoce skalowalna architektura, która pozwala zarówno na niską, jak i na wysoką podłogę
- od klasy średniej i wyższej – SUV-y, Sportbacki, Avants i crossovery
Źródło: insideevs, Zdjęcia: Audi AG