wtorek, 19 marca, 2024

Audi Museum Mobile świętuje 20-te urodziny

Od otwarcia Audi Museum Mobile minęło dwadzieścia lat. Stało się to dokładnie 15 grudnia 2000 roku. W ciągu pierwszych dwudziestu lat nowego tysiąclecia AUDI AG zapisało wiele nowych rozdziałów w swojej historii sukcesu. W tym czasie powstały klasyczne samochody, ale wyznaczono również kamienie milowe w rozwoju technicznym samochodów. Z okazji 20-lecia powstania muzeum, Audi postanowiło pokazać zwiedzającym najważniejsze osiągnięcia tamtych lat. Od 15 grudnia w Audi Museum Mobile czekają na zwiedzających 34 nowe eksponaty – zabytkowe samochody.

Audi Museum Mobile

Najbardziej spektakularnym elementem ekspozycji jest tzw. paternoster z windą obrotową. Dzięki temu urządzeniu, na ekspozycjach, na których dotychczas wymieniano eksponaty w ramach wystaw tematycznych, od teraz krążyć będą wystawowe samochody związane z historią AUDI AG. Z wyjątkiem srebrnych strzał Auto Union, które pozostaną w tradycyjnym miejscu na trzecim piętrze muzeum. Wszystko, co uczyniło Audi sportową marką od lat 60. XX wieku, jest eksponowane na obrotowych platformach, które towarzyszą zwiedzającym na wszystkich czterech piętrach. To nada wystawie zupełnie nową jakość. Zamiast obecnych pięciu eksponatów będzie teraz czternaście. Należą do nich zwycięzca Audi A4 DTM z serii 2007, prototyp Audi Le Mans R8 LMP z 2002 r., Audi A4 STW z 1996 r., Audi Rally quattro Group 4 z 1980 r., Audi Sport quattro Rally Group B z 1985 r., NSU 1300 TT „Jägermeister” z 1975 r. Oraz DKW F11 / 64 z 1963 roku.

Audi Museum Mobile

Zmiana ta umożliwiła przeprojektowanie dawnej powierzchni wystawienniczej sportów motorowych na drugim piętrze, aby pomieścić najnowsze ikony marki Audi. Zwiedzający zobaczą Audi TT Coupé – ikonę designu – oraz Audi A8, które świadczy o powrocie Audi do segmentu luksusowego. Prezentowane są również Audi RS4 i Audi Cabriolet z pięciocylindrowym silnikiem, które reprezentują sportowy charakter marki, a także Audi Allroad quattro z 2001 roku, zapowiadające niezwykle udane, nowoczesne SUV-y. Jest jeszcze Audi Duo III, z którym marka Ingolstadt testowała mobilność elektryczną w latach 90. Ponadto miłośnicy technologii zobaczą trzy różne modele silników, które były używane w przeszłości w samochodach z czterema pierścieniami. W przedwojennym dziale samochodów, można zobaczyć działającą kopię pierwszej innowacji Augusta Horcha – płynnie pracujący silnik z 1901 roku. Na drugim piętrze, obok innych modeli silników, znajduje się dwucylindrowy silnik rzędowy DKW z lat pięćdziesiątych XX wieku oraz silnik rotacyjny NSU / Wankel z 1968 roku.

Audi Museum Mobile

Po dwudziestoletniej działalności Audi Museum Mobile konieczne stało się również zastąpienie niektórych eksponatów innymi o tej samej wartości historycznej, gdyż pozostawienie historycznych pojazdów na dłużej nie jest dla nich korzystne. Na przykład Horch 303 z 1927 r., pierwszy niemiecki samochód z ośmiocylindrowym silnikiem, opuści muzeum. Ten wyjątkowy samochód zostanie zastąpiony przez jego następcę, Horch 305 z 1928 roku, z nadwoziem Landaulett, jednym z ostatnich zachowanych pojazdów tego typu. Na wystawie pojawi się także Audi Front Roadster z 1936 roku, jeden z ostatnich dwóch pojazdów, które Audi Tradition przywróciło do pierwotnego stanu. Pojawią się tu również dwa inne, niezwykle ciekawe samochody przedwojenne. Jednym z nich jest Horch 930 S, pojazd studyjny o opływowym nadwoziu, który po raz pierwszy został pokazany na targach motoryzacyjnych w Berlinie w 1939 roku, przez poprzednika Audi, firmę Auto Union AG. Kolejnym pojazdem, który znajdzie się na stałej ekspozycji jest prototyp DKW F 9 z 1940 roku. Wojna uniemożliwiła produkcję seryjną obu modeli, ale odwiedzający Audi Museum Mobile mogą je tu zobaczyć.

Audi Museum Mobile

Jest jeszcze jedno szczególne, choć nowoczesne, świadectwo rozwoju motoryzacji. To samochód, który wyznacza niezwykle ważny moment w historii firmy: DKW Munga, który został zbudowany przez Auto Union GmbH w 1956 roku. Ten pojazd terenowy został zamówiony przez nowoczesne niemieckie siły zbrojne, które powstały 65 lat temu. Zlecenie to pomogło młodej firmie z Ingolstadt przetrwać trudny powojenny okres i umożliwiło AUDI AG dynamiczny rozwój w kolejnych latach.

Źródło i zdjęcia: Audi AG

Ostatnie wpisy

Musisz przeczytać