Audi ma na swoim koncie wiele znaczących dla innowacji technicznych zwycięstw. Udział elektrycznego RS Q e-tron w rajdzie Dakar w 2022 r. przyniósł producentowi z Ingolstadt pierwsze zwycięstwo w klasyfikacji generalnej. Zdobycie podium okazało się niemożliwe przez liczne usterki. Teraz producent zakończył testy przed Rajdem Dakar 2024.
Audi Sport dokonało ostatnich poprawek i zakończyło testy wytrzymałościowe we Francji
Model Audi RS Q e-tron był prawdziwą dakarową ciekawostką. Niespodziewanie ekipie Audi Sport udało się odnieść kilka znaczących zwycięstw i zakończyć wyścig na dobrej 9 pozycji. Nie wiadomo, czy nie byłaby ona lepsza, gdyby nie liczne usterki.
W tym roku po raz kolejny Audi Sport spróbuje swoich sił w Rajdzie Dakar 2024 r. Zespół zakończył właśnie okres testów, a ten ostatni odbył się na południu Francji. Trzy zespoły w składzie: Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger i Carlos Sainz/Lucas Cruz dokonały ostatnich poprawek.
Priorytetem inżynierów przed trzecim udziałem Audi w Rajdzie Dakar było wzmocnienie wytrzymałości wszystkich komponentów. Załogi podczas pięciodniowych testów odbywających się w Château de Lastours pokonały łącznie dystans ponad 900 kilometrów. Kierowcy w tym czasie mieli okazję po raz kolejny potwierdzić konfigurację i ustawienia RS Q e-tron na Rajd Dakar 2024, które opracowano w ciągu sezonu w różnych terenach.
„ Przygotowaliśmy się najlepiej, jak to możliwe, ale Rajd Dakar pozostaje najbardziej ambitnym i zdecydowanie najtrudniejszym zadaniem w naszym programie i podchodzimy do niego z wielkim szacunkiem. Wielkie podziękowania należą się także całemu zespołowi, a także naszym kierowcom i pilotom za pracę, którą wykonali do tej pory, aby sprostać temu bardzo wymagającemu wyzwaniu” – powiedział Szef Audi Motorsport , Rolf Michl.
Prototyp RS Q e-tron przeszedł szereg modyfikacji
Kiedy Audi RS Q e-tron zadebiutowało na słynnym morderczym rajdzie pustynnym w styczniu 2022 roku, wywołało sensację swoją wydajnością i konkurencyjnością. Opracowany przez Audi Sport model charakteryzuje się elektrycznym układem napędowym z akumulatorem wysokiego napięcia i konwerterem energii.
System akumulatorów i inne elementy tej wysoce wydajnej koncepcji, zanim wystartują w Rajdzie Dakar, musiały przejść końcowe testy wytrzymałościowe. Te wykonano w obszarze pomiędzy Narbonne i Perpignan, na francuskim wybrzeżu Morza Śródziemnego.
Zespoły otrzymały udoskonalone pojazdy, które przeszły szereg modyfikacji, które są następstwem ujawnienia słabych punktów RS Q e-tron. Wypadki kierowców spowodowały konieczność poprawienia kwestii bezpieczeństwa. W rezultacie Crash box z CFRP w przedniej części podwozia jest teraz dłuższy, bez wpływu na kąt natarcia. Ten jest bardzo ważny w rajdach terenowych. Teraz pochłania energię powstającą podczas takich wypadków lepiej niż wcześniej.
Konstruktorzy dokonując poprawek, skupili się także na sztywności materiału i geometrii pianek w siedzeniach kierowców. Ponadto, aby ułatwić trudną pracę kierowcom inżynierowie zoptymalizowali ekranowanie akustyczne i uszczelnienie kokpitu. Zmodyfikowano przednia maskę i teraz jest ona bardziej odporna na wirujące błoto i wodę, a w efekcie przednia szyba pozostaje czystsza.
Audi Sport wyposażyło prototypy także w nowe solidniejsze felgi. Mocniejsze ściany boczne, nowej generacji opon, dostarczanych przez firmę BF Goodrich, mają być mniej podatne na uszkodzenia.
Od podwozia po oprogramowanie, od nadwozia po elektryczny układ napędowy: inżynierowie przyjrzeli się różnym aspektom, wyciągając wnioski z ostatniego startu Audi RS Q e-tron w Rajdzie Dakar. Czy uczyniło wszystko, by prototyp był jeszcze bardziej konkurencyjnym w ramach przepisów, przekonamy się już w styczniu 2024 r. Rajd wystartuje w piątek 3 stycznia i potrwa do 19 stycznia 2024 r. Emocji jak zawsze nie zabraknie.